Aantal treinen tussen Nederland en België neemt fors toe
De Nederlandse staat gaat voor 222 miljoen euro het schip in als gevolg van de mislukking van het Fyra-avontuur. Daarnaast liep de staat een meevaller mis die het wel had gehad als het Fyra-project een succes was geworden.
Dat meldt staatssecretaris Wilma Mansveld. "Dat bedrag is het gevolg van onder meer schadeposten bij de NS, een aantal garantstellingen bij NS en Fyra en een gedaalde winst en dus gedaalde dividenduitkeringen bij de Nederlandse Spoorwegen." Voor de begroting van staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur betekent het fiasco met de Fyra uiteindelijk een strop van 222 miljoen. Het kabinet heeft besloten dat dat bedrag niet bij het financieringstekort mag komen. " Daarnaast loopt de staat een meevaller mis van 161 miljoen, waardoor de totale 'virtuele' schade oploopt tot 383 miljoen euro.
Voor Merel Vroonhoven van de NS is met de presentatie van de HSL-plannen van staatssecretaris Mansveld een periode afgesloten. "We hebben van de ervaring met Fyra wel een aantal lessen geleerd. De eerste is dat reizigers keuze willen tussen hogesnelheidstreinen en intercity's. De tweede les is dat materieel op basis van beproefde technologie ingekocht moet worden."
"Of wij de treinen zelf onderhouden en in ons bezit zijn is voor ons minder relevant, relevant is dat wij die diensten aan onze klanten kunnen aanbieden. Ik denk dat het een heel verstandig besluit is. Terugkijken naar wat 20 jaar geleden allemaal gebeurd is, daar hebben we vandaag de dag niet zo veel aan."
Meer treinen naar België
Het aantal treinen dat dagelijks rijdt tussen Nederland en België gaat fors omhoog. Reizigers kunnen kiezen tussen hogesnelheidstreinen, intercity's en stoptreinen. Het kabinet stemde in met dit alternatief dat NS biedt voor de mislukte Fyrahogesnelheidstrein naar Brussel. NS gaat nauwer samenwerken met Thalys en Eurostar. Tussen Amsterdam, Brussel, Parijs, Lille en Londen gaan hogesnelheidstreinen rijden.
Verder komt de oude Beneluxtrein terug, zodat Den Haag en Breda een rechtstreekse treinverbinding hebben met Brussel. Eind dit jaar rijdt er minimaal zestien keer per dag een snelle rechtstreekse trein van Amsterdam naar Brussel. Staatssecretaris Wilma Mansveld zal de besluiten straks toelichten tijdens een persconferentie.
"Alles was mogelijk. Dat de NS niet meer in staat was om met goede alternatieven te komen heeft veel kwaad bloed gezet bij politiek en bevolking. Er komt een directe Thalys naar Lille en een hogesnelheidstrein naar Londen. . Er komen wel nieuwe intercitytreinen die iets harder kunnen dan normaal en die gaan rijden over het HSL-traject. Die moeten vanaf ongeveer 2020 en die gaan 200 kilometer per uur rijden. Tot die tijd moeten we het doen
Reizigersorganisaties
Reizigersorganisaties Rover en TreinTramBus zien de treinverbinding tussen Nederland en België wel zitten. Ze zijn vooral blij over de vele reismogelijkheden die er nu komen voor de nabije toekomst. Wel vinden de organisaties het jammer dat het lang duurt voordat de volledige 'intercityuurdienst' tussen Amsterdam en Brussel weer op peil is.
De reiziger kan straks kiezen tussen de snelle en duurdere Thalys, die vaker zal gaan rijden, of de klassieke en goedkopere Beneluxtrein. De hogesnelheidslijn wordt onderdeel van het hoofdrailnet, en daar hebben reizigers veel baat bij, meent Rover.
Onbestaanbaar
Ook voor de provincie Noord-Brabant zijn de kabinetsplannen goed nieuws. Enige bezwaar, laat de provincie weten, is dat er geen HSL-trein in Breda stopt. "Wij vinden het onbestaanbaar dat er een HSL-spoor door Brabant loopt maar dat er geen trein in deze provincie stopt, terwijl Breda over twee jaar een gloednieuw station heeft. Met een goede overstap in Breda kunnen ook reizigers uit Tilburg en Eindhoven snel naar België", zegt gedeputeerde Ruud van Heugten.
Mansveld
Verslaggever Laurens Boven zit klaar voor de persconferentie van Mansveld, die binnen afzienbare tijd zal beginnen. "Bekend is op dit moment dat de Beneluxtrein terugkomt. Dat betekent dat Breda en Den Haag weer een rechtstreekse verbinding krijgen naar Brussel, vanaf 7 oktober tien keer per dag. Vanuit Eindhoven en Tilburg gaan er snelle intercity's rijden op het hogesnelheidstraject naar Den Haag.
De plannen betekenen dat er geen nieuwe hogesnelheidstreinen worden aangekocht. "Dit is de reactie van het kabinet op een voorstel van de NS. Staatssecretaris Mansveld wil echt nog niets zeggen, maar over een half uur zullen we tot in detail weten wat de hele financiële positie is van het hele Fyra-debacle."