Nieuws7 mei '14 13:29Aangepast op 7 mei '14 16:21

Douwe Egberts gebrand op verdere expansie

Auteur: BNR Webredactie

Douwe Egberts en zijn Amerikaanse branchegenoot Mondelez voegen hun koffieactiviteiten samen. Dat hebben de twee ondernemingen bekendgemaakt.

Door de fusie ontstaat een koffieproducent met een jaaromzet van ruim 7 miljard dollar (5 miljard euro). Mondelez is in Nederland bekend van merken als Jacobs en Carte Noir.

Analist Tom Muller van Theodoor Gilissen snapt wel waarom Douwe Egberts deze overname doet. "Als je met een groot volume kunt inkopen, kun je ook goedkoper verkopen. En Douwe Egberts heeft een goede positie nodig. De groei in de koffiebranche zit in de cupjes. En dat is het terrein van Nestlé."

Nederland
Het nieuwe bedrijf gaat Jacobs Douwe Egberts heten en zal gevestigd zijn in Nederland. Mondelez ontvangt in totaal 5 miljard dollar in contanten en zal daarnaast een belang van 49 procent houden in het fusiebedrijf.

De overige 51 procent komt in handen van de Duitse investeerder J.A. Benckiser (JAB), die Douwe Egberts (voluit DE Master Blenders 1753) vorig jaar van de beurs haalde. DE-topman Bart Becht krijgt de leiding.

Geen gevolgen
Voor de werkgelegenheid heeft de fusie volgens een woordvoerder geen gevolgen. "De samenwerking is gebaseerd op het idee van groei'', zei hij. Bovendien vullen de activiteiten van de twee bedrijven elkaar volgens de zegsman eerder aan dan dat ze elkaar overlappen.

Mondelez ontstond in 2012 toen de Amerikaanse voedingsmiddelenproducent Kraft Foods zich opsplitste in een Amerikaans en een internationaal deel. Het bedrijf produceert onder meer koekjes en chocolade met merken als Milka, Côte D’Or, Liga, Oreo en Lu. Ook kauwgom (Stimorol, V6), hartige snacks (Tuc) en smeerkaas (Philadelphia) zitten in het assortiment.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen