Nieuws3 jun '13 13:45Aangepast op 3 jun '13 19:46

Zal Nederland doorgaan met houtje-touwtje-trein?

Auteur: BNR Webredactie

De NS stopt met de Fyra. Dat is maandag bekendgemaakt na overleg van de directie met staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor).

Directie en raad van commissarissen van de NS stellen maandagavond dat uit onderzoek blijkt dat de trein 'onvoldoende betrouwbaar' is. Het bedrijf concludeert dat 'de technische gesteldheid van de V250-treinen en het ontbreken van zicht op oplossingen voor de problemen geen vertrouwen geven op herstel'.

NS heeft maandagochtend aan staatssecretaris Mansveld het voorgenomen besluit toegelicht. Deze week stuurt het bedrijf een uitgebreide rapportage naar Mansveld en naar minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën).

D66: onvermijdelijk
Het besluit van de NS is volgens Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven van D66 'onvermijdelijk'. Dat heeft ze maandag gezegd.

Volgens D66 moet de reiziger nu snel duidelijkheid krijgen. "Dat betekent zo snel mogelijk een hoogwaardig alternatief voor de Fyra. De NS moeten nu eerst laten zien dat ze de reiziger een goede tussenoplossing kunnen bieden.''

GroenLinks blij
GroenLinks is blij met de aankondiging van de NS om te stoppen met de Fyra, heeft Kamerlid Liesbeth van Tongeren maandag gezegd. "Het is goed dat de NS aangeeft wat iedereen eigenlijk al wist. De Fyra is mislukt en we willen dat er nu wordt gewerkt aan een goed alternatief voor reizigers die naar België willen'', zei Van Tongeren. De reiziger mag daarbij niet opdraaien voor de kosten van het Fyra-debacle. "Een reis naar België mag nu niet plotseling veel duurder worden.''

Nachtmerrie
De droom van een goede verbinding tussen Amsterdam en Brussel werd een complete nachtmerrie. Vanaf het moment dat de nieuwe Fyra-treinen gingen rijden, hadden reizigers te maken met grote vertragingen en uitval van treinen, veelal vanwege technische problemen.

Vrijdagmiddag somde de topman van de Belgische spoorwegen (NMBS), Marc Descheemaecker, een waslijst aan mankementen op die aan het licht waren gekomen nadat de Fyra uitgebreid was onderzocht. De zalvende zachte g kon de harde woorden van Descheemaecker niet verbloemen: NMBS is helemaal klaar met de treinen van de Italiaanse maker AnsaldoBreda.

Spoeddebat
Een debat in de Tweede Kamer over de Fyra stond in eerste instantie op 20 juni gepland. Voor die tijd had Mansveld een officieel besluit moeten nemen over het project. Dat zou ze onder meer doen op basis van een technische analyse van de NS, die deze maand wordt verwacht. Vandaag maakte een aantal oppositiepartijen bekend dat ze een spoeddebat willen met de staatssecretaris.

“Er hangt ons een strop van honderden miljoenen euro's boven het hoofd'', aldus Carla Dik Faber van de ChristenUnie. De partij mist regie bij het kabinet in deze kwestie.

Sander de Rouwe van het CDA baalt ervan dat de Kamer nog steeds niet in het bezit is van de rapporten over de Fyra. Hij vindt het een ‘enorme fout' dat het kabinet niets meedeelt. De Rouwe stelt verder dat het niet vanzelfsprekend is dat de NS de kans krijgt om orde op zaken te stellen. Hij wil dat de concessie - het recht om de spoorverbinding uit te baten - wordt ontbonden. Alleen dan kunnen andere spoorbedrijven een kans krijgen.

Plaatwerk
De Fyra V250 had Amsterdam met Brussel moeten gaan verbinden, maar viel kort na de introductie in december uit door een reeks technische problemen.

Het winterweer gaf uiteindelijk de definitieve nekslag aan de treinen van de Italiaanse bouwer AnsaldoBreda. Toen er een deel van het plaatwerk van een Fyra-trein naast het spoor werd gevonden, was de maat vol. De Nederlandse en Belgische spoorwegbedrijven haalden de treinen van het spoor.

Gerelateerde artikelen