Nieuws7 apr '13 23:47

Burgers praten vaker met politie via social media

Auteur: BNR Webredactie

Van alle contacten die burgers hebben met de politie, verliep vorig jaar 10 procent via social media. Dat blijkt uit de Veiligheidsmonitor 2012, een jaarlijks bevolkingsonderzoek naar onder meer veiligheid.

"Social media zijn voor de vaak nogal gesloten politie een belangrijke manier om in contact te komen met de burger'', zegt Janinne van den Berg, korpsleidinggevende bij de Nationale Politie over het social mediabeleid.

Naast het maken van een praatje, reageren mensen ook vaak op politietweets tijdens evenementen, zegt Van den Berg. "Vorig jaar was het Java-eiland in Amsterdam tijdens Koninginnedag te vol en hebben we bezoekers via een tweet afgeraden om daar nog heen te gaan. Velen reageren daar dan op dat ze ergens anders heengaan of vragen waar ze nog wel naartoe kunnen.''

Volgens Van den Berg reageren twitteraars ook regelmatig op opsporingstweets.

Retweeten
1500 van de 5000 wijkagenten in Nederland zijn inmiddels te vinden op Twitter. Ook hebben de politie-eenheden en het landelijke politiekorps een twitteraccount. Contact opnemen met de politie wordt eenvoudiger, omdat je vanuit je luie stoel een agent kunt aanspreken, zo verklaart Van den Berg het toegenomen contact via social media. "Vaak moeten mensen een drempel over om bijvoorbeeld te bellen. Via social media gaat het makkelijker.''

Vaker
De politie is van plan om social media vaker te gaan inzetten. Volgens Van den Berg zijn het een aantal jaar geleden voornamelijk jongere agenten geweest die social media gebruikten tijdens hun werk, maar gaan daar steeds meer collega's in mee. "Maar we dwingen het gebruik van social media niet af. Als een agent er niets mee heeft, werkt het toch niet.''


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen