BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

Binnenvaart heeft Roemenen en Bulgaren nodig

  • Pieter van den Akker
donderdag 25 oktober 2012, 7:59 Update: donderdag 25 oktober 2012, 9:17
Woordvoerder Wilco Volker van de binnenvaartschippers: "We hebben mensen nodig. We hebben een leuk vak, maar we kunnen er slecht mensen voor vinden." Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsmarktvraagstukken: "Van de huiskamer naar de boot kan niet in één keer. Er is een tussenfase nodig die al lijkt op het werk dat mensen gaan doen."

Nederland moet nu al de grenzen opengooien voor Roemenen en Bulgaren. Dat vindt de Nederlandse binnenvaart.

De binnenvaartschippers schrijven dit in een brief aan de informateurs. Zij zeggen dat de sector de werknemers uit Roemenië en Bulgarije hard nodig heeft.

In Europa is afgesproken dat de grenzen voor Roemenen en Bulgaren tot 1 januari 2014 dicht blijven. Maar als het aan de binnenvaart ligt, gooit het nieuwe kabinet straks de grenzen meteen open. Wilco Volker, woordvoerder van de binnenvaartschippers, legt verslaggever Jeroen Stans uit: "Omdat wij een tekort hebben aan personeel. We hebben mensen nodig. We hebben een leuk vak, maar we kunnen er slecht mensen voor vinden."

Donau
Waarom Bulgaren en Roemenen? "Zij bezitten 'een Donau', waar ook scheepvaartverkeer is", vertelt Volker. "We zijn op zoek naar opgeleid personeel. Dat vinden we daar en in Nederland, maar in Nederland niet genoeg mensen die op onze schepen willen varen. Dus moeten we buiten de grenzen gaan kijken."

En onze scheepvaartopleidingen dan? "De jongens en meisjes die daar zitten doen het heel erg goed, maar het zijn er niet voldoende."

Opleiding
De werkloosheid is in Nederland hoog. Toch zit ook daar niet voldoende potentieel in, stelt Volker. "We zien inderdaad een heel grote groep werkloze Nederlanders. Wij denken ook 'kom naar onze schepen toe, het is een leuk vak'. Maar het is wel echt een vák. Dus moeten we mensen er wel echt voor opleiden, die opleidingstrajecten duren een aantal jaren. Dus voor het probleem van nu hebben we ook buitenlands personeel nodig."

Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsmarktvraagstukken aan de Universiteit van Tilburg, noemt het jammer dat de sector de behoefte aan personeel van de Balkan niet eerder heeft zien aankomen. "De sector moet dit op tijd signaleren en zeggen dat ze behoefte aan personeel hebben. Geef tijdig het signaal. Als goede werkgever moet je anticiperen."

'Voorwassen'
Om Nederlandse werklozen in de binnenvaart aan de slag te krijgen, gaat het volgens hem in eerste instantie om één factor. "Tijd. Je moet mensen voorbereiden op de stap naar zo'n schip. Mijn collega zegt altijd dat je mensen moet 'voorwassen'. Als je ze niet in de voorwas doet, kunnen mensen die stap niet in één keer maken. Van de huiskamer naar de boot kan niet in één keer. Er is een tussenfase nodig die al lijkt op het werk dat mensen gaan doen. Als je zegt dat je ze morgen nodig hebt, lukt het niet."

banenBinnenvaartpersoneelWerkloosheid
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Werk niet altijd goed alternatief voor uitkering

Een op de vijf Nederlanders bang voor verliezen baan

Werkgelegenheid én werkloosheid dalen licht

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Banken kunnen steeds moeilijker om bitcoin heen

Europa? Wat is dat ook alweer?

Opinie | Economische activiteit in de VS neemt mondjesmaat toe

Nederland Innovatieland? #hoedan

Kees Verhoeven doet de Technologiekieswijzer

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play