Nieuws25 okt '12 07:59Aangepast op 25 okt '12 09:17

Binnenvaart heeft Roemenen en Bulgaren nodig

Auteur: Pieter van den Akker

Nederland moet nu al de grenzen opengooien voor Roemenen en Bulgaren. Dat vindt de Nederlandse binnenvaart.

De binnenvaartschippers schrijven dit in een brief aan de informateurs. Zij zeggen dat de sector de werknemers uit Roemenië en Bulgarije hard nodig heeft.

In Europa is afgesproken dat de grenzen voor Roemenen en Bulgaren tot 1 januari 2014 dicht blijven. Maar als het aan de binnenvaart ligt, gooit het nieuwe kabinet straks de grenzen meteen open. Wilco Volker, woordvoerder van de binnenvaartschippers, legt verslaggever Jeroen Stans uit: "Omdat wij een tekort hebben aan personeel. We hebben mensen nodig. We hebben een leuk vak, maar we kunnen er slecht mensen voor vinden."

Donau
Waarom Bulgaren en Roemenen? "Zij bezitten 'een Donau', waar ook scheepvaartverkeer is", vertelt Volker. "We zijn op zoek naar opgeleid personeel. Dat vinden we daar en in Nederland, maar in Nederland niet genoeg mensen die op onze schepen willen varen. Dus moeten we buiten de grenzen gaan kijken."

En onze scheepvaartopleidingen dan? "De jongens en meisjes die daar zitten doen het heel erg goed, maar het zijn er niet voldoende."

Opleiding
De werkloosheid is in Nederland hoog. Toch zit ook daar niet voldoende potentieel in, stelt Volker. "We zien inderdaad een heel grote groep werkloze Nederlanders. Wij denken ook 'kom naar onze schepen toe, het is een leuk vak'. Maar het is wel echt een vák. Dus moeten we mensen er wel echt voor opleiden, die opleidingstrajecten duren een aantal jaren. Dus voor het probleem van nu hebben we ook buitenlands personeel nodig."

Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsmarktvraagstukken aan de Universiteit van Tilburg, noemt het jammer dat de sector de behoefte aan personeel van de Balkan niet eerder heeft zien aankomen. "De sector moet dit op tijd signaleren en zeggen dat ze behoefte aan personeel hebben. Geef tijdig het signaal. Als goede werkgever moet je anticiperen."

'Voorwassen'
Om Nederlandse werklozen in de binnenvaart aan de slag te krijgen, gaat het volgens hem in eerste instantie om één factor. "Tijd. Je moet mensen voorbereiden op de stap naar zo'n schip. Mijn collega zegt altijd dat je mensen moet 'voorwassen'. Als je ze niet in de voorwas doet, kunnen mensen die stap niet in één keer maken. Van de huiskamer naar de boot kan niet in één keer. Er is een tussenfase nodig die al lijkt op het werk dat mensen gaan doen. Als je zegt dat je ze morgen nodig hebt, lukt het niet."

Gerelateerde artikelen