Nieuws5 dec '12 15:48Aangepast op 5 dec '12 17:11

Uitgeest wist niets over de bijna-botsing en wil opheldering

Auteur: Fleur de Bruijn

Het scheelde 15 seconden, anders waren twee vliegtuigen op 13 november op elkaar geklapt boven Uitgeest. En nu wil de gemeente opheldering.

Het is een dinsdag - bijgelovigen zullen hier een voordeel in zien - vroeg in de ochtend als een vliegtuig van KLM en de Indonesische Airbus 332 van Garuda met in totaal zo’n 500 passagiers elkaar op gelijke hoogte tot een kilometer naderen.

Ontwijkingsmanoeuvre
Door een succesvolle ontwijkingsmanoeuvre wordt een fataal ongeluk afgewend. De kans op overlevenden bij een botsing in de lucht is nihil, schrijft de Volkskrant woensdag. De brokstukken hadden op de grond nog voor slachtoffers kunnen zorgen.

De Onderzoeksraad voor de Veiligheid onderzoekt de zaak en doet het formeel af als een ‘ernstige overschrijding van het separatieminimum’.

Buitengewoon ongerust
Maar daarmee is de kous niet af voor burgemeester en wethouders van Uitgeest. Het college ‘is buitengewoon ongerust’, schrijft NRC Handelsblad, over de bijna-botsing boven de zuidoever van het Alkmaarder- en Uitgeestermeer.

Het college heeft de Luchtverkeersleiding Nederland, de Onderzoeksraad voor Veiligheid, gedeputeerde Talsma van het Schipholoverleg en de Milieudienst IJmond om opheldering gevraagd.

Landingsbanen
De gemeente Uitgeest wist niets van de bijna-botsing, totdat het Noord-Hollands Dagblad er gisteren over publiceerde. Het college wil weten waarom het gemeentebestuur niet onmiddellijk van het incident op de hoogte is gebracht.

De vliegtuigen waren op weg naar twee verschillende landingsbanen die naast elkaar liggen: KLM moest naar de Polderbaan en Garuda naar de Zwanenburgerbaan. Die van Garuda kwam vanuit het oosten (het IJsselmeer) en moest naar links afbuigen, die van KLM vanuit het westen (de Noordzee) en moest naar rechts afbuigen.

Hoogteverschil
Normaal zit er een hoogteverschil tussen de aanvliegroutes om botsingen te voorkomen, maar het toestel van Garuda vloog precies op de aanvlieghoogte voor de landingsbaan van het KLM-toestel. Ook zette het de bocht te laat in, waardoor het lijkt dat de piloten dachten dat ze op de andere landingsbaan, de Polderbaan, moesten landen.

Nadat de toestellen elkaar opmerkten, zijn ze op dezelfde hoogte naast elkaar verder gevlogen en geland. De Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzoekt waarom de piloten van Garuda dachten dat ze op de Polderbaan moesten landen. Het rapport wordt ergens in het voorjaar verwacht.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen