De partij wil daarom dat Minister Schultz van Haegen de borden langs deze snelwegen aanpast. Met name de onderborden die aangeven op welke tijdstippen een bepaalde snelheid mag worden gereden zijn de partij een doorn in het oog.
Volgens SP-Kamerlid Farshad Bashir is vooral een probleem omdat we niet meer weten hoe hard we mogen rijden. “Dat zie je ook aan het gedrag van automobilisten. We krijgen er veel klachten over. Dat heeft onder meer te maken met die onderborden waar de tijdstippen op staan.”
Duidelijker aangeven
De SP vindt dat het allemaal wel wat duidelijker aangegeven mag worden. “Wij willen dat u wanneer u
de snelweg op rijdt staat aangegeven hoe hard er mag worden gereden. Maar ook
dat er zo min mogelijk uitzonderingen zijn. Als er toch uitzondering gemaakt
worden, moet dat via de matrixborden worden aangegeven.”
De ANWB opende een meldpunt waar automobilisten hun klacht kwijt kunnen over de onduidelijkheden. Op de A2 lijkt de aangepaste snelheid het meest voor onduidelijkheid te zorgen. Want daar wordt per dag voor 200.000 euro aan boetes uitgeschreven.
De onduidelijkheid op de A2 speelde voor Bashir zeker mee. Maar ook het Tweede Kamer-debat van dinsdag, waar de begroting van Infrastructuur en Milieu wordt besproken, is voor Bashir aanleiding om juist nu dit onderwerp aan te kaarten. “Het gaat erom dat er op de A2 wellicht ook onduidelijkheid is ontstaan. Want als er zoveel boetes uitgedeeld moeten worden, moet je ook afvragen of het wel duidelijk wordt aangegeven.”