Nieuws23 mei '12 09:33Aangepast op 23 mei '12 10:56

Automobilist betaalt meevaller schatkist

Auteur: Fleur de Bruijn

Het schrappen van de onbelaste reiskostenvergoeding levert de staat 400 miljoen extra op. En kost de gemiddelde automobilist 100 euro meer.

In het Lenteakkoord wordt gesproken over een opbrengst voor de schatkist van 1,3 miljard euro, maar uit een berekening van de BOVAG blijkt nu dat het afschaffen van het onbelaste woon- werkverkeer de staat 1,7 miljard zal opleveren: “Een meevaller krijg je achteraf. Dit is gewoon een rekenfout”, zegt Paul de Waal, voorlichter van de BOVAG vandaag tegen BNR.

Een gemiddelde automobilist zal er zo’n 500 euro bij in schieten nu de onbelaste reiskosten van de baan zijn.

Terug via accijns
Omdat het dus een meevaller vooraf is, pleit de branche-organisatie voor mobiliteitsondernemers voor het teruggeven van de 400 miljoen euro aan de automobilist: “Je kunt zo’n maatregel niet zomaar terugdraaien of half invoeren. Iedereen is heel chagrijnig over de brandstofprijzen, dus wij zeggen: stop die 400 miljoen dan maar in een accijnsverlaging.”

Maatregel afraden
Een studiecommissie die in 2010 op verzoek van toenmalig staatssecretaris Jan Kees de Jager onderzoek deed naar de continuïteit en vernieuwing van het belastingstelsel berekende eerder dat het volledig afschaffen van de reiskostenvergoeding 1,7 miljard euro zou opbrengen.

Het Financieele Dagblad schrijft woensdag dat fiscaal specialisten deze maatregel afraden, omdat het schrappen van de onbelaste reiskostenvergoeding leidt tot hoge extra uitvoeringskosten en administratieve lasten bij de overheid en bedrijven. De maatregel is een belangrijk onderdeel van het Lenteakkoord. Voor zover nu bekend wil de Kunduzcoalitie de reiskostenvergoeding voor al het woon-werkverkeer, inclusief per openbaar vervoer en leaseauto, met ingang van 1 januari 2013 belasten.

Lawyers paradise
Fiscalist Jan Bertram Rietveld van Ernst & Young zegt in het FD dat er een ‘lawyers paradise’ dreigt als het woon-werkverkeer weer belast gaat worden. Dat was vóór 2004 jarenlang het geval en leidde toentertijd tot een stortvloed van rechtszaken. Hij wordt in die mening gesteund door een studiecommissie die in 2010 op verzoek van toenmalig staatssecretaris Jan Kees de Jager onderzoek deed naar de continuïteit en vernieuwing van het belastingstelsel.

Die commissie concludeerde dat aan deze ingreep forse bezwaren kleefde. Het onderscheid tussen woon-werkverkeer en zakelijke kilometers stuitte namelijk in de praktijk op grote problemen. Om te besparen op de hoge uitvoeringskosten werd in 2003 juist besloten het woon-werkverkeer als zakelijke kilometers te beschouwen en niet langer te belasten.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen