Nieuws29 okt '12 05:59

Provisieverbod, hond in de pot?

Auteur: Thijs Baas

Consumenten gaan door het provisieverbod massaal, zonder hulp van tussenpersonen, op zoek naar financiële producten.

Dat zeggen financiële tussenpersonen, banken en verzekeraars in het Financieele Dagblad. Consumenten hebben niet de kennis om zelf een goede hypotheek of een ander ingewikkeld financieel product te vinden. "De grootste angst voor tussenpersonen is dat zij hun toegevoegde waarde niet duidelijk kunnen maken. Dan denken consumenten: ik ga via internet dingen afsluiten", zegt Pieter Lalkens van het FD. 

Door het provisieverbod, per 1 januari 2013, worden de kosten van de tussenpersoon apart op de factuur aangegeven. "Veel banken denken dat de consument dat er niet voor over heeft en dan op eigen houtje -execution only- zelf aan de slag gaat om de producten af te sluiten." De gevolgen zijn niet mis: de verzekeraars zullen een nieuwe manier moeten vinden om weer bij de tussenpersoon in zicht te komen, nu de hoge provisies zijn weggevallen.

Profiteren
Intussen gaan tussenpersonen meer en meer samenwerken, en daar kan de consument nog wel eens van profiteren. "Door die samenwerking kunnen ze beter en goedkoper inkopen en kunnen ze zelf doen aan productontwikkeling. Die dynamiek zie je nu al een beetje op gang komen." Het advies zal een uiteindelijk product worden én de druk op de prijs zal toenemen door de zwaardere concurrentie.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen