Nieuws5 mrt '13 07:06Aangepast op 5 mrt '13 17:00

Nieuwe plaats Hendrix wordt een succes

Auteur: Fleur de Bruijn

Het is meer dan 40 jaar geleden dat hij zijn laatste adem uitblies, maar toch verschijnt een nieuw album van Jimi Hendrix met nog niet eerder verschenen nummers. Het wordt een succes, weten een popprofessor en een psycholoog zeker.

Voor een van de eerste singels van Jimi Hendrix moeten we terug naar de jaren ’60, toen hij met Hey Joe een grote hit scoorde. De plaat die vandaag uitgebracht wordt, zal ook een hit worden, weet Leo Blokhuis, popprofessor van de lage landen.

“Jimi Hendrix spreekt een heel breed publiek aan, zowel jongeren als de wat ouderen die Hendrix destijds hebben horen spelen. Die laatste groep is ook nog gewend om geld uit te geven aan muziek en naar de winkel te gaan om een plaat van een artiest te kopen. Dat is natuurlijk een voorwaarde voor succes.”

Run op materiaal
Als een artiest net is overleden, volgt meestal een run op het materiaal van de ster. Dat  heeft met ons brein te maken, zegt Hans van der Zande, psycholoog en docent aan de Rijksuniversiteit Groningen. “Als iemand net overleden is en het raakt je diep, dan ligt dat bovenop de stapel, dus als je dan ergens loopt en je ziet zijn of haar plaat dan koop je die eerder.”

Dat het dan gaat om een impulsaankoop is niet vreemd, zegt Van der Zande. “Bijna alle aankopen die we in onze consumptiemaatschappij doen, zijn aankopen die niet nodig zijn. Het zijn impulsaankopen, die tijdelijk even een kort geluksgevoel geven.”

Sterren
Van der Zande denkt ook dat de plaat van Hendrix een succes wordt. We verafgoden immers onze sterren, zegt de psycholoog, dus die blijven ook na hun dood stralen. “De muziekindustrie doet zijn uiterste best om van iemand een ster te maken. Eens een ster, altijd een ster."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen