BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Nieuws

Uitbreiding kleine luchthavens levert niets op

  • Anne-Greet Haars
vrijdag 28 september 2012, 6:30 Update: vrijdag 28 september 2012, 11:03
Luchtvaarteconoom Eric Pels: "De kleine regionale luchthavens worden bediend door de zogeheten low-cost carriers. Die willen geld verdienen en als ze dat niet lukt, dan zijn ze weg.”

Regionale luchthavens zijn wel degelijk belangrijk voor de Nederlandse economie. Staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu is het niet eens met luchtvaarteconoom Eric Pels.

Pels zegt op BNR dat de uitbreiding van regionale luchthavens Nederland niets oplevert. Atsma spreekt dat tegen.

Er moet volgens Pels worden ingezet op een efficiënter Schiphol. Volgens Pels kost de uitbreiding van regionale luchthavens heel veel. “Op gegeven moment zit je opgescheept met een aantal kleinere regionale luchthavens die heel sterk met elkaar moeten concurreren. Maar daartussen zitten de luchtvaartmaatschappijen en als die het niet interessant vinden om op zo’n luchthaven te vliegen, kan je veel geld in een startbaan steken maar die ligt er dan voor niks", legt Pels uit.

“Er zijn mensen die het prettig vinden dat de regionale luchthavens er zijn, maar zijn dat er wel genoeg? De kleine regionale luchthavens worden bediend door de zogeheten low-cost carriers. Die goedkopere luchtvaartmaatschappijen willen geld verdienen en als ze dat niet lukt, dan zijn ze weg.”

Capaciteit Schiphol
Toch zegt het ministerie van Infrastructuur dat ze heel erg geloven in de visie om te investeren in de kleinere luchthavens. “Dat komt vooral omdat ze met Schiphol zitten die op het gegeven moment tegen het plafond zit qua aantallen passagiers.”

Twente
De oude militaire luchthaven Twente is sinds de sluiting bezig met een doorstart als civiel vliegveld. Area Development Twente is door de gemeente Enschede en provincie Overijssel ingeschakeld om de doorstart in goede banen te leiden. “Het grote voordeel in Twente is dat er al een goede baan ligt, er hoeft maar weinig in te worden geïnvesteerd. Er is ook gebleken dat er nog een behoorlijke markt is”, vertelt Leo van der Ree, directeur van Area Development Twente.

“Als Schiphol inderdaad te veel reizigers heeft dan is Twente naast Eindhoven en Lelystad een goed initiatief. Ook de grote charters zeggen dat ze gaan vliegen vanaf Twente als de luchthaven er ligt. Dus niet alleen de low-cost carriers.”

Concurrentie met Duitsland
Luchtvaarteconoom Pels heeft niet geen groot vertrouwen in het succes van luchthaven Twente. “Je zit met het probleem dat er in de buurt, net over de grens met Duitsland, ook een luchthaven zit veel charters en low-cost carriers trekt. Je moet een hele goede ondernemer zijn en veel risico durven te nemen, wil je dat gaan doen.”

Luchtvaartregionale luchthavensSchipholVliegtuigvliegtuigen
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

#6: ‘Alleen Europese samenwerking kan veiligheid in het luchtruim garanderen'

Risico op trombose groter bij vliegreis naar Rhodos dan coronavaccin?

We hebben wel iets geleerd, in die 20 jaar in Afghanistan

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Zelfrijdende auto's zoals Tesla's zitten op een dood spoor

Waarom het ene plantje lang en het andere kort is

Opinie | Geen perspectief, geen nood aan krediet

Waarom de Super League zoveel stof doet opwaaien

Hoe kunnen we recreëren in Nederland innovatiever maken?

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play