Nieuws12 mrt '13 14:09Aangepast op 12 mrt '13 15:23

eFocus | Like, share, retweet, win... en verlies

Auteur: BNR Webredactie

Elke dinsdag tijdens Zakendoen met… geeft Jasper Leunk, internetstrateeg bij fullservice internetbureau eFocus, inzicht in de meest opvallende zaken van die week op sociale media.

Speciaal voor de Nederlandse ondernemer spot hij de laatste ontwikkelingen op gebied van sociale media. Tot grote irritatie van velen worden Facebook en Twitter momenteel overspoeld met de beruchte winacties op social media. Wat zijn het en wat is er goed of slecht aan?

Door Jasper Leunk van eFocus | internetbureau voor online effect

Of je nou kleine lokale zelfstandige bent of een van de grote merken; iets meer volgers of likes op Twitter respecievelijk Facebook zou mooi zijn. Nee, natuurlijk: het aantal volgers zou geen doel op zich moeten zijn, maar toch... Eenmaal met een of meerdere accounts op de diverse sociale media blijkt dit vies tegen te vallen. Kennelijk is mijn steigerhoutenmeubelen-bedrijf an sich niet interessant genoeg om een grote schare volgers te verkrijgen. Nou blijkt de laatste trend te zijn om op te vallen en snel een grote schare volgers te krijgen het organiseren van continue like, share en win-acties.

Winacties op social media. Hoe werkt het?
Ondanks dat de reglementen van Facebook duidelijk verbieden om mechanismes van Facebook (zoals liken en sharen) te mis- danwel gebruiken als onderdeel van een commerciele campagne wordt dit massaal met voeten getreden. Bedrijven plaatsen op hun Facebook-pagina een oproep om het bericht te liken (en/of de pagina zelf) en te delen om kans te maken om een vaak totaal niet gerelateerd artikel als een broodrooster. Het gevolg zult u, als u Facebook gebruikt, herkennen: de eigen tijdlijn staat vol met berichten van vrienden die een kansje wagen. Op twitter gaat dit nagenoeg hetzelfde maar dan is de constructie vaak Retweet & win: Retweet een bericht en maak kans op de prijs. Klassieke voorbeelde van online activatiecampagnes.

Dit lijkt prima te werken. Bedrijven die van nature niet nopen tot interactie met klanten (met name low involvement producten) hebben onnatuurlijk hoge aantallen volgers op Facebook en Twitter. Mission accomplished zou je zeggen! Maar.. wat levert het nou echt op? In eerste instantie kost het de nodige prijzen (denk iPads, denk Tosti-ijzers, denk weekendjes-weg), maar wordt er ook daadwerkelijk meer verdiend op lange termijn? Of is het imago van betreffend bedrijf nou echt veel opgekrikt? Wellicht werkt zelfs averechts; de acties irriteren mateloos bij vrienden van de deelnemers. Alsof je vroeger meedeed met de rebus van de lokale Edah supermarkt en het hele dorp per se te horen kreeg wat jouw oplossing was en dat je maar liefst kans maakte op een minuut gratis winkelen. In their faces. Hoe dan ook: er worden meerdere regels van Facebook overtreden. Het is momenteel ondoenlijk voor Facebook om hier op te jagen blijkt, want anders waren er menig pagina’s op zwart gegaan.

Goedemiddag Likers!
Villa Arena, Amsterdam. De plek waar Bosch Bedding, de goedkoopste in boxsprings, huist. Ook zij zijn behoorlijk fanatiek op Facebook met dit soort acties. Voor een beddenverkoper zijn 35.000 likes op Facebook niet gering. Hoe doen ze dit? Ze verloten onder de ‘likers’ van hun pagina om de haverklap boxspring berichten en zo kan het komen dat een schreeuwende afbeelding ineens 1600x gedeeld wordt en met een beetje pech op uw tijdlijn aan te treffen is. Vooralsnog kost het Bosch Bedding elke keer een boxspring. Of het uit kan in verhouding tot de exposure en hopelijk stijgende verkoopcijfers is maar zeer de vraag. Feit is dat ook hier meerdere reglementen overtreden worden.

Wat zou je dan wel moeten doen?

Gerelateerde artikelen