Nieuws12 mrt '13 10:24

Zenders publieke omroep krijgen nieuwe naam

Auteur: Anne-Greet Haars

De zenders van de Nederlandse Publieke Omroep krijgen een nieuwe naam. Ze krijgen allemaal de toevoeging NPO. Zo wordt de televisiezender Nederland 1 straks NPO 1 en Radio 2 in NPO Radio 2.

Op deze manier zijn de programma's van de publieke omroep straks beter te vinden, stelde de NPO dinsdag. Nu zijn er nog talloze verschillende namen voor de tv-netten, radiozenders en websites, variërend van Uitzending Gemist tot 3FM.

Voor de kijker en luisteraar wordt het duidelijker, zei bestuursvoorzitter Henk Hagoort van de NPO. "De link tussen Nederland 1 en Uitzending Gemist wordt nu onvoldoende gelegd. Als je straks een programma op NPO 1 hebt gemist, kijk je dat terug op npo.nl of de NPO-app op je tablet.''

Tegenwicht aan internationale mediamerken
Daarnaast denkt de publieke omroep onder de naam NPO beter tegenwicht te kunnen bieden aan internationale mediamerken als YouTube, Google en Apple. "Die slag dreigen we nu te verliezen'', verklaart Hagoort. Het is volgens hem logisch om de afkorting NPO te gebruiken. "De naam NPO wordt bijna altijd gebruikt als het over de publieke omroep gaat.''

Kosten
Het aanpassen van de logo's kost 93.000 euro, liet een woordvoerder weten. Het doorvoeren van de wijzigingen op de schermen kost nog eens 60.000 euro, waarmee de NPO in totaal 153.000 euro kwijt is voor de naamswijzigingen. De bekende ruitvorm en bijbehorende kleuren van de logo's blijven gehandhaafd.

Mooie merknaam weg
Volgens marketingdeskunde Rob Benjamens is het een vergelijking met andere tv-zenders met drie letters. "Ik denk dat Hagoort moet concurreren met RTL en SBS. En dat zijn afkortingen die eigenlijk niks meer zeggen. En dat terwijl hij eigenlijk een merknaam heeft wat zo mooi is: 'Nederland 1', het is van ons. Om nou te zeggen dat een naam het verschil gaat maken, daar geloof ik absoluut niet in."

Volgens Benjamens werkt een andere naam alleen als er allerlei content veranderd. "Als dat niet zo is, dan is het eigenlijk een soort afleidingsmanoeuvre die niet werkt. Ze roepen zich misschien wel narigheid over zich af om het juist zo te doen."

3FM
Hoewel de nieuwe namen van de tv-zenders NPO 1, NPO 2 en NPO 3 al vaststaan, is het nog onduidelijk of radiomerken als 3FM helemaal verdwijnen. "Voor de radiozenders bekijken we nog hoe de nieuwe namen er precies uit gaan zien'', verklaarde een woordvoerder. Wanneer de wijziging zichtbaar wordt, is nog niet bekend.

Kamer verbaasd
De oppositie in de Tweede Kamer heeft dinsdag met verwondering gereageerd op de plannen. "Dit lijkt me bij voorbaat kansloos. Hier zit niemand op te wachten'', stelt CDA-Kamerlid Pieter Heerma.

Ook D66 is kritisch over de verandering van Nederland 1 naar NPO 1. "De hoge kosten voor de nieuwe naam en de logo's zijn moeilijk te rijmen met alle bezuinigingen'', stelt Kamerlid Kees Verhoeven.  Volgens de SP zijn die kosten onbegrijpelijk. Kamerlid Jasper van Dijk: "We hebben nu elke euro nodig om goede programma's te maken, niet om nieuwe logo's te ontwerpen.'' Bovendien is het een discussie over de verpakking van de zender en niet over de inhoud, vindt hij.

Gerelateerde artikelen