Creatieve industrie ontvangt 6 miljoen euro
Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie stelt 6 miljoen euro beschikbaar voor innovatieve producten en diensten voor de creatieve industrie.
Dat schrijft minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie in een brief aan de Tweede Kamer. Het geld wordt beschikbaar gesteld aan Click, het platform waarin ondernemers en wetenschappers in de creatieve industrie samenwerken in onderzoek naar onder meer nieuwe apps voor mobiele telefoons en high-tech stoffen voor de mode-industrie.
"Met dit geld stimuleren we de samenwerking tussen universiteiten en ondernemers in de creatieve bedrijfstakken", zegt Verhagen. "Als kennis en kunde elkaar goed weten te vinden kan de topsector creatieve industrie uitgroeien tot een belangrijke pijler onder de Nederlandse economie."
Kennisinstellingen
Het bedrag komt nog eens bovenop een bedrag van 8,5 miljoen euro dat vorige week beschikbaar werd gesteld door de kennisinstellingen, meldt oprichter Valerie Frissen van Click. "Wij gaan stevig met elkaar aan de slag om samen met het bedrijfsleven en universiteiten en TNO en andere onderzoeksinstellingen onderzoek te doen dat ten goede komt van de creatieve sector."
Dat heeft de afgelopen jaren al verschillende innovaties opgeleverd, ondanks het feit dat de samenwerking tussen creatieve sector en de universiteiten op onderzoeksgebied nog niet echt op gang is gekomen. "Dat proberen we nu met Click nog een keer een extra boost te geven door de wat meer fundamentele kennisontwikkeling en innovaties in de sector zelf dichter bij elkaar te brengen."
Frissen erkent dat het bedrijfsleven een steeds grotere rol moet spelen in het investeren in de creatieve industrie. "Maar de creatieve industrie bestaat natuurlijk voor een heel groot deel uit relatief klein bedrijfsleven dat tot op heden weinig mogelijkheden heeft gehad om fors te investeren in r&d." Bovendien heeft het de sector tot nu toe ontbroken aan topinstituten, in tegenstelling tot andere sectoren.
Financiering EL&I afgebouwd
Click valt onder de topsectorenaapak en moet over drie jaar volledig draaien op investeringen van opdrachtgevers uit het bedrijfsleven. De financiering vanuit het ministerie van EL&I wordt in deze periode langzaam afgebouwd.
De creatieve industrie groeit jaarlijks 6 procent sneller dan de rest van de Nederlandse economie. In de sector zijn 43.000 bedrijven en 172.000 mensen actief, waarmee de creatieve industrie een aandeel van ruim 2 procent heeft in het BBP.