Nieuws31 dec '12 06:33Aangepast op 31 dec '12 08:12

Meldpunt: scheldpunt of geldpunt?

Auteur: Thijs Baas

2012 was het jaar van de meldpunten. Bijna alle politieke partijen lanceerden een website of mailadres waar Nederlanders hun zorgen kwijt konden over iets.

Over blowen in de buurt van scholen, te dure medicijnen, Oost-Europeanen, vuurwerk....waarover eigenlijk niét? De lijst met in 2012 gelanceerde wezenlijke meldpunten liep op tot zeker veertig. En daarbij gaat het de partijen niet alleen om direct contact te hebben met de achterban, maar ook van de publiciteit die het lanceren van een meldpunt met zich meebrengt lijken de partijen bepaald niet vies.

Meerdere landen
Volgens Charlotte Brand, parlementair historicus aan de Radboud Universiteit Nijmegen, is de toename van meldpunten niet typisch Nederlands. “Dit jaar zijn er wel heel veel meldpunten bijgekomen, maar zoiets zie je ook in een andere landen. In een slechte economische tijd zie je dat er snel lobbygroepen komen die proberen om het kabinetsbeleid te beïnvloeden. En dat is wat je nu eigenlijk ziet.”

Dure medicijnen
De partij 50Plus van Henk Krol kwam bijvoorbeeld met een meldpunt voor te dure medicijnen. "De informatie was op een andere manier erg moeilijk te krijgen en bovendien wilden we heel graag uit de praktijk horen wat er allemaal boven komt. En dan blijkt dat er nog veel meer boven komt dan je zelf kunt bedenken."

En dat heeft volgens Krol al geresulteerd in een rondetafelconferentie in de Tweede Kamer over medicijngebruik, na het reces. Dan worden ook de resultaten van het meldpunt naar buiten gebracht.

Verwarrende onderborden
Maar naast politieke partijen bleken ook andere organisaties niet vies van een meldpuntje links en rechts. Zo zette de ANWB het instrument in tegen verwarrende onderborden. Met succes, meldt Marcus Tol. "Rijkswaterstaat heeft aangegeven dat zij in de loop van volgend voorjaar een aantal van die onderborden gaat weghalen."

Maar niet alle meldpunten zijn een succes: het Polenmeldpunt van de PVV kon rekenen op veel negatieve aandacht en een prijsstijgingenmeldpunt van wederom 50Plus bracht weinig handen op elkaar. En dat kan politicoloog Peter van der Heiden van de Radboud Universiteit Nijmegen wel verklaren: "Je moet een duidelijk maatschappelijk probleem hebben, een idee hebben dat je het op kunt lossen en je moet er veel publiciteit mee genereren."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen