Nieuws23 sep '13 07:52Aangepast op 26 sep '13 17:32

Kan laag consumentenvertrouwen snel weer een vlucht nemen?

Auteur: BNR Webredactie

Het lage consumentenvertrouwen is voor ondernemers het grootste knelpunt bij het verwezenlijken van hun ambities. Dat blijkt uit onderzoek dat BNR heeft laten uitvoeren door TNS NIPO. Maar er zijn bedrijven die dat probleem proberen aan te pakken, zoals Granny's Finest.

Verslaggever Harmen van der Veen toog naar mede-oprichter Jip Pulles in Rotterdam om het succes achter de gebreide truien te achterhalen. Pulles vertelt hem: "We pakken het lage consumentenvertrouwen aan door te laten zien dat wij jonge ontwerpers koppelen aan een club oma's, grannies zoals wij ze noemen. We laten ze samenwerken. De expertise van het handwerken zit daadwerkelijk bij de oude generatie en de jongere generatie weet dat naar het modebeeld te vertalen."

Persoonlijke boodschap
Pullers neemt verslaggever Harmen van der Veen mee naar 'het einde van de schakel'. "Als je bij ons in de winkel komt, liggen daar mooie handgebreide sjaals, mutsen en dergelijke. Met een persoonlijke boodschap van de oma die het gemaakt heeft. Wij vragen deze oma een kaartje terug te sturen. Dat kan via een linkje online. Je ziet een foto van de oma. We vragen je als klant een foto van jezelf met het product te maken, die te uploaden en vervolgens komt 'ie weer bij de oma terecht."

Terug dan naar het grote TNS NIPO-onderzoek onder MKB’ers en B2B-experts dat in opdracht van BNR Nieuwsradio werd uitgevoerd. De ondernemers in dit onderzoek zien de grootste oplossing in het vlottrekken van de huizenmarkt en het terugdraaien van de BTW-verhoging naar 21 procent. Zouden de problemen daarmee inderdaad verholpen zijn?

BTW-verzwaring
"Ja, dat is ontzettend belangrijk", vindt ook Sander van Golberdinge, directeur van Detailhandel Nederland. Hij legt op BNR uit: "De binnenlandse consumptie is hard gedaald, vooral ook doordat er een huizencrisis is. Mensen hebben ook weinig vertrouwen in de nabije toekomst. Als je als politiek dan ad hoc maatregelen doorvoert door prijzen te verhogen in de vorm van BTW-verzwaring, maak je de consumenten extra onzeker. Dus het omgekeerde zal zeker gaan helpen."

Wijzen ondernemers daarmee niet te makkelijk naar de overheid? "Uiteraard moet de ondernemer zelf ook actie ondernemen. Ik denk ook niet dat ondernemers verwachten dat de politiek zorgt voor authentieke economische groei. Men wil vooral stabiliteit van politiek Den Haag en men wil dat men daar maatregelen neemt die de consument weer perspectief bieden."

Gerelateerde artikelen