Nieuws11 feb '13 05:58Aangepast op 11 feb '13 07:20

Vers van de pers, maar hoe lang nog?

Auteur: Thijs Baas

De Pers verscheen maart vorig jaar voor het laatst, en maakt nu dan eindelijk een doorstart als De Nieuwe Pers (DNP). Met een app, waarmee je je op een journalist óf op één specifiek onderwerp kunt abonneren.

De eerste voortekenen voor de digitale doorstart zijn overigens niet gunstig. DNP ging in de nacht van zondag op maandag online, maar na een paar uur waren de servers overbelast. De applicatie was niet te zien, maar inmiddels wordt druk gewerkt aan een oplossing voor het probleem.

DNP is een app waarbij lezers zich persoonlijk abonneren op de stukken van journalisten. Het project gaat van start met elf redacteuren die allen over hun eigen onderwerpen schrijven. Lezers sluiten voor 1,79 euro per maand of 16,99 euro per jaar een abonnement af op een journalist.

Initiatiefnemers Jan-Jaap Heij en Ben Rogmans hopen de komende maanden meer redacteuren aan zich te binden. DNP, nu nog alleen beschikbaar voor iPhone- en iPad-gebruikers , belooft op een innovatieve manier digitale kwaliteitsjournalistiek te brengen.

Zonnig
Paul Disco - docent marketing en media aan de Hogeschool van Amsterdam - ziet de toekomst van De Nieuwe Pers zonnig tegemoet. "Ze hebben al veel minder kosten en hun overhead is echt zó miniem, dat is de hoofdredacteur en een hulpcheriff." Over de vernieuwing van nrc.next is hij minder te spreken."We noemen de katernen groen rood en paars en we doen het met minder redacteuren; ik zie dat niet zozeer als innovatie."

Quintin Schevernels, CEO van mediabedrijf Layar en oud-directeur van De Telegraaf, denkt dat De Pers het momentum heeft gemist. "Ik denk dat ze een enorme kans hebben gemist en een beetje verrast waren door alle publiciteit die ontstond op het moment dat ze zeiden dat ze stopten. Ik denk dat de bereidheid van mensen om toen in te stappen op een nieuwe formule veel groter was dan nu."

Concurrentie
Piet Bakker, lector crossmedia aan de School voor Journalistiek, ziet een flinke uitdaging voor nrc.next, dat voorheen kon putten uit een categorie niet-krantenlezers. Nu moet worden geconcurreerd met de Volkskrant. "Of dat een goede strategie is, daar twijfel ik eigenlijk aan. Nu gaat men een krant maken voor mensen die ze proberen over te halen deze nieuwe krant te gaan gebruiken. Het lijkt me een wat riskanter model."

Maar wat is de toekomst van deze gedrukte media? Disco wijst op een Belgische aandelenconstructie van een 'Apache' waarbij al aardig wat aandelen werden verkocht aan lezers. Schevernels ziet meer in een twitterconstructie, waarbij de mogelijkheid wordt geboden om tegen betaling toegang te krijgen tot wat 'twitteraars' publiceren. En voor de kranten is er ook nog redding: crowd funding zonder winstoogmerk. Het Friesch Dagblad doet het al, bij zijn eigen lezersvereniging.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen