Nieuws10 mrt '13 23:25Aangepast op 11 mrt '13 13:05

Aliens Are Among Us: uniek iPhone spelletje op SXSW

Auteur: BNR Webredactie

Het eerste iPhone-spelletje waarbij je méér moet bewegen dan alleen een paar vingers heet  Cosmic Jump Start. Je moet ermee op en neer springen. De twee Amsterdammers die het hebben ontworpen brengen het deze week met guerrilla marketing aan de man op het interactieve South by Southwest festival in Austin, Texas.

Door Reinout van Wagtendonk

Roel Nuyts en Joeri Langeveld zijn de drijvende krachten achter Aliens Are Among Us, een Amsterdams bedrijf dat apps en andere “mobiele oplossingen” ontwerpt. Ze hebben als klanten onder andere Noordhoff, Kluwer, Achmea en de hoofdstedelijke brandweer en rechtbank. Daarnaast ontwerpen ze spelletjes. Hun net gelanceerde Cosmic Jump Start app voor de iPhone is volgens hen “the first game you control by jumping”.

Ze marketen op het moment vooral in het Engels. Het wereldberoemde South by Southwest festival in Austin is deze week hun toneel. Ze hebben geen officiële stand op de vloer van SXSW’s Gaming Expo. Dat is veel te duur. Ze doen daarom aan guerrillamarketing: mensen aanspreken en laten spelen en laten springen met de app. Zo gauw iemand het spelletje speelt in of buiten het Palmer Events Center en met iPhone in de hand omhoog, linksom, rechtsom of 360 graden in de rondte springt vormt er een groep toeschouwers. Die het ook willen proberen, of er foto’s en filmpjes van maken die op hun social networks gaan.

Twee mannen uitgedost als Super Mario brothers zijn toevallige passanten die komen meedoen. Cosmic Jump Start is gebaseerd op elektronische geheugenspelletjes van vroeger waarbij je de volgorde van oplichtende vlakken moest onthouden. “Simon Says” noemde spelletjesmaker Milton Bradley indertijd hun Engelstalige versie. De mensen aan wie Nuyts zijn spelconcept uitlegt snappen die verwijzing meteen. De kompassensoren in de iPhone registreren of je inderdaad de juiste sprongen uitvoert. De Super Mario’s zijn er niet erg goed in, maar dat doet niets af aan de hilariteit.

“Deze app is eigenlijk meer een hobbyproject van ons,” zegt Nuyts. “We hebben onse serieuze klanten en projecten, maar de omzet die we krijgen met die projecten die steken we dan in vernieuwende zaken zoals deze game. Het belangrijkste voor ons is eigenlijk deze technologie in de markt te zetten, er feedback van te krijgen en te zien wat mensen ermee doen. Dan kunnen we het doorontwikkelen en er ook voor de serieuzere markt dan nog betere producten op baseren.”

Langeveld zegt dat alleen al het marketen van dit nieuwe iPhone spelletje in het kader van South by Soutwest een belangrijke leerervaring is voor Aliens Are Among Us. Bij SXSW in de VS krijgen ze van veel van de tech entrepreneurs die op dit evenement afkomen te horen dat ze zich waarschijnlijk op de kleutermarkt moeten richten “omdat die leeftijdsgroep veel me motoriek bezig is,” zegt de links en rechts flyers voor het spelletje uitdelende Langeveld. “Maar onze ervaring in Nederland bij het eerste uitproberen was dat juist 16 tot 22 een heel enthousiaste doelgroep is.”

Een eerste versie van de Cosmic Jump Sart app is in Nederland al te downloaden. Nuyts en Langeveld ontwikkelden speciaal voor SXSW een versie voor de wereldmarkt, als een bruggetje tot april wanneer een doorontwikkelde versie overal gratis beschikbaar wordt.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen