Nieuws31 mei '13 06:38Aangepast op 31 mei '13 07:02

Basisscholen schreeuwen om een facelift

Auteur: BNR Webredactie

Het onderwijs anno 2013 kan niet meer worden gegeven in gebouwen van zestig jaar geleden. En laten er daarvan nou net duizenden in Nederland staan die schreeuwen om een opknapbeurt.

Van de 10.000 basisscholen zijn er volgens Bouwend Nederland 8.000 slecht aan toe. Maar gemeenten hebben de afgelopen jaren 256 miljoen euro voor het onderhoud op de plank laten liggen, zegt de PO-raad (primair onderwijs) dan weer. Dat er een hoop werk is, dat is duidelijk. Maar dat er weinig geld is ook.

De directrice van de Overvecht-school in Utrecht vertelt aan verslaggever Ronald Olsthoorn hoe haar lokalen eraan toe zijn: "De ramen kunnen niet of nauwelijks open. Het is altijd te warm of te koud. We hebben meerdere lokalen moeten schakelen met tussenwandjes, waardoor je heel veel last hebt van geluidsoverlast." Bij een dun wandje merkt ze op: "Als je hierop klopt, horen ze het bij de buren. En de muur gaat op en neer."

Niet van deze tijd
Simone Walvis van de PO-raad zegt voor de microfoon van onze verslaggever: "Wij willen heel graag dat er aandacht komt voor die basisscholen, want deze basisschool en vele andere zijn neergezet in de jaren '50-'60 toen er een babyboom was. Toen werden er scholen uit de grond gestampt. Toen een goede zaak, maar het is iets te snel gegaan en ze staan er nog steeds. Eigenlijk zijn ze heel erg achterhaald en niet meer van deze tijd."

Vanaf 1 januari 2015 gaat er wat veranderen. Normaal waren het de gemeenten zelf die voor buitenonderhoud van de basisscholen moesten zorgen, maar straks gaan de scholen er zelf over. Een goede ontwikkeling, mevrouw Walvis? "Dat is op zichzelf een goede ontwikkeling", antwoordt zij. "Je kan, bijvoorbeeld, de isolatie van je school regelen als je zelf de buiten- en binnenkant doen. Het is nu aan de gemeenten om te beslissen om te beslissen over dubbele ramen, maar de school betaalt de energiekosten. Dus het kan echt veel beter als je 'het in één hand geeft'."

Zuurstof en leren
Maar wordt het geld wel aan onderhoud uitgegeven of gaat het naar andere zaken? De schoolbesturen moeten heel scherpe keuzes maken, zegt Walvis daarover. "Maar uiteindelijk heeft het voor het onderwijs zelf enorme repercussies als je gebouw niet in orde is. Denk maar aan het binnenklimaat. Kinderen moeten gewoon zuurstof kunnen ademen en kunnen leren. Dat is beter voor het leren."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen