Nieuws11 feb '12 10:47Aangepast op 11 feb '12 13:17

Personeel NS, ProRail: Splitsing is boosdoener

Auteur: Marjan van den Berg

Niet het winterweer, maar de splitsing van NS en ProRail vormt de oorzaak van de winterse chaos op het spoor. FNV Spoor vindt dat het tijd is voor een parlementair onderzoek.

Als Nederland sneeuwbestendige spoorwegen wil, moeten NS en ProRail weer één bedrijf worden. Dat hebben 'ingewijden' gezegd tegen de Volkskrant.

Een NS-manager bestrijdt in de krant dat er massaal brokken ijs van de treinen in de wissels vallen, zoals officieel wordt gesteld: "Hoeveel ijsblokken denkt u echt dat er precies tussen de wissels zijn gevallen?"

Niet oplossen, maar wachten
Door de scheiding is het niet mogelijk om adequaat op winterse omstandigheden te reageren. Er stranden bijvoorbeeld onnodig veel treinen omdat machinisten tegenwoordig niet meer zelf een probleem met een vastgevroren wissel mogen oplossen, maar soms uren moeten wachten op een onderaannemer.

Roel Berghuis (FNV Spoor) ziet in samenvoegen van NS en ProRail de enige echte oplossing: "De huidige organisatiestructuur waarin managers van NS en ProRail eerst moeten vergaderen voordat een trein mag worden omgeleid, staat dit (snelle besluitvorming, red.) in de weg."

Berghuis pleitte zaterdag op BNR voor een parlementair onderzoek.

Winterdiensregeling
Om meer winterse problemen op het spoor te voorkomen, rijdt de NS inmiddels al ruim een week met een aangepaste dienstregeling. Daar heeft reizigersvereniging Rover geen goed woord voor over. "Het gebrek aan vertrouwen in eigen kunnen van ProRail en NS is dieptreurig'', aldus Rover op zijn website.

Vrijdag maakten NS en ProRail bekend dat het aangepaste spoorboekje nog zeker tot en met dinsdag van kracht blijft. Rover ziet het probleem niet. "Het weer is toch helemaal niet zo on-Nederlands meer?''

Gerelateerde artikelen