Nieuws22 jan '13 10:47Aangepast op 22 jan '13 13:29

Luchtvaartmaatschappijen betalen niet uit

Auteur: BNR Webredactie

Luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht compenstie te betalen bij vertraging, maar dat doen ze bijna nooit. Dat blijkt uit een onderzoek van claimbureau Vlucht-vertraagd.nl onder 10 duizend passagiers die vertraging hadden.

Passagiers die vertraging hebben, hebben volgens Europese wet en regelgeving recht op een vergoeding tot 600 euro. Maar uit het onderzoek door vlucht-vertraagd.nl blijkt dat maar 846 van de 10.000 passagiers met vertraging ook daadwerkelijk een vergoeding kregen.

Volgens het rapport voeren luchtvaartmaatschappijen vaak technische mankementen op als reden om niet te betalen. 'Kapotte ruitenwissers' of een 'defect toilet' worden vaak opgevoerd als reden, maar het Europese Hof van Justitie heeft volgens Vlucht-vertraagd.nl geoordeeld dat technische problemen tot de operationele verantwoordelijkheid van de maatschappijen behoren.

KLM
Tom van Bokhoven van Vlucht-vertraagd.nl op BNR: "Passagiers mogen soms al blij zijn dat ze een reactie ontvangen, in meer dan de helft van de gevallen wordt niet eens gereageerd." Van Bokhoven zegt verder dat er wel verschil is tussen grootste luchtvaartmaatschappijen. KLM houdt zich over het algemeen goed aan de regels, terwijl Transavia en Arkefly bijna niet uitbetalen.

Een woordvoerder van Arkefly zegt in een reactie op BNR dat de maatschappij eerst bezig is met "oude claims die zich opgestapeld  hebben van 2005 tot en met vorig jaar, in de periode dat de regelgeving erg onduidelijk was, en die eerst afgehandeld moeten worden."

PvdA-Kamerlid Attje Kuiken heeft aangekondigd opheldering te willen van staatstecretaris van infrastructuur Wilma Mansveld.

Gerelateerde artikelen