Nieuws19 aug '13 09:44

FOX: Revolutie of rimpeltje?

Auteur: Marjan van den Berg

Nederland is vanaf vandaag een tv-zender rijker. FOX, van mediamagnaat Rupert Murdoch, richt zich vooral op series, films en sport. Wat wordt de impact van deze zender?

FOX richt zich met de nieuwe open zender op een brede groep Nederlanders vanaf 12 jaar. De zender wordt de komende jaren stap voor stap opgebouwd.

Voor sportliefhebbers zijn er liveprogramma's met bekende gezichten als Toine van Peperstraten en Jan van Halst. Verder komt FOX met de series The Walking Dead, Da Vinci’s Demons, Ripper Street, The Bridge en The Simpsons.

Marktaandeel
Hebben we hier te maken met een aardverschuiving in televisieland? Niet echt, denkt Ruud Hendriks, presentator van BNR Mediazaken. "Ik denk dat je als FOX heel blij mag zijn als je aan het einde van dit jaar een marktaandeel haalt van anderhalf procent. De concurrentie is gewoon enorm, en met wat voetbal dat al eerder elders te zien is geweest, en wat films en series red je het niet om daar marktleider mee te worden."

Volgens Hendriks wordt het werven van kijkers voor betaal-tv een belangrijke functie van het kanaal. Ook ziet hij het kanaal als een soort 'appeltje voor de dorst' voor FOX. "Ik denk dat het vooral een soort verzekeringspremie is. Mocht de dekking van die zender over een jaar niet voldoende zijn, dan kunnen ze nog altijd de rechten verkopen aan SBS, RTL of de publieke omroep."

Eredivisie
De zender is onderdeel van Eredivisie Media & Marketing. Dat is het mediabedrijf van FOX International Channels, de 18 Eredivisieclubs, Endemol en de KNVB. Hieronder vallen ook de abonneezenders FOX Sports Eredivisie en FOX Sports International.

De Nederlandse voetbalzender bestond al onder de naam Eredivisie Live en begon donderdag 1 augustus met uitzenden. Fox Sports International begon afgelopen zaterdag.

Gerelateerde artikelen