
Michel Admiraal, samensteller van de hitlijst bij GfK Dutcharts, denkt niet dat de toevoeging van streamingdiensten als weegfactor grote schommelingen tot gevolg heeft. "Als je iets toevoegt zal er altijd wel een verschuiving plaatsvinden. Maar ik verwacht dat de grootste hits ook op de streamingdiensten de grootste hits zullen zijn."
Om als streaming nummer meegenomen te worden moeten gebruikers er minimaal 30 seconden naar luisteren, legt Admiraal uit. "Dan wordt het gerapporteerd aan ons en voor een bepaalde factor meegewogen in de hitlijst. Van de diensten krijgen we iedere dag data binnen, die we goed checken, bijvoorbeeld of er fraude is gepleegd."
Gebruikers zouden namelijk kunnen proberen de cijfers via de streamingdiensten te beïnvloeden, verklaart Admiraal. "We houden bij hoe vaak een gebruiker een bepaald liedje streamt. Als hij dat dag en nacht aanzet filteren we het er uit."
Youtube, ook vaak gebruikt als streamingdienst voor muziek, wordt voorlopig niet meegenomen als wegingsfactor. "We kennen voor de top 100 één regel, en dat is dat het om betaalde content moet gaan. Dat is bij Youtube niet het geval."