Interview | Ministerie van Nieuwe Dingen
Het Ministerie van Nieuwe Dingen probeert (al dan niet uitontwikkelde) technologieën snel naar de consument te brengen. BNR's Paul van Liempt wil weten hoe dat werkt.
Veel organisaties werken aan innovatie, maar doen vervolgens niets met de resultaten. Zonde, vinden Joris van Gelder en Jan-Hein van Twist. Zij hebben daarom het Ministerie van Nieuwe Dingen (MNVD) opgezet, voor het "vermarkten van nieuwe technologieën in de vorm van consumentenproducten".
Eigenschappen
In plaats van het oude systeem van 'market pull', waarbij een technologie moet voldoen aan vooraf opgestelde specificaties, gaat het MVND uit van "de eigenschappen die een technologie of uitvinding al van nature heeft. Om uiteindelijk een aantrekkelijk product neer te zetten waar consumenten op zitten te wachten."
'Overheid moet innovatie stimuleren'
Innovatie moet uit het Midden- en Kleinbedrijf komen, vinden Van Gelder en Van Twist. Daarom moet de overheid het voor het MKB makkelijker maken om bij onderzoeksresultaten te komen. Nu is dat nog te moeilijk en MKB-ers schrikken ervoor terug.
Luister naar het gesprek via de knop onder de afbeelding.