Nieuws28 feb '13 15:25

Resultaat FD Mediagroep groeit in 2012

Auteur: BNR Webredactie

Het jaar 2012 is voor de FD Mediagroep een jaar van groei geweest. Ten opzichte van 2011 steeg de omzet naar 59 miljoen euro. Het genormaliseerde EBITA resultaat steeg met 7,6 procent van 7,9 miljoen naar 8,5 miljoen euro.

Het bovengenoemde resultaat werd behaald in weerwil van een krimpende nationale advertentie en oplagemarkt.

2012 is een jaar van investeren geweest voor de FD Mediagroep. Er werd een strategisch belang genomen in customer mediabedrijf RedactiePartners waarmee het aanbod aan communicatiemiddelen voor de zakelijke adverteerders is verstevigd. Adverteerders zijn hiermee nog beter in staat om de behoefte aan directe communicatie met en naar klanten te vervullen. Daarnaast werd Company.info geacquireerd. Daarmee is de FD Mediagroep in staat om nog beter in de informatiebehoeften van de zakelijk professional te voorzien. Company.info beheert de grootste online bedrijvendatabase van Nederland. De FD Mediagroep bestaat per ultimo 2012 uit Het Financieele Dagblad, BNR Nieuwsradio, Fondsnieuws.nl, RedactiePartners en Company.info.

Advertentiemarkt
De aanhoudende druk op de advertentiemarkt werd ook bij de FD Mediagroep gevoeld, waardoor de advertentieopbrengsten in 2012 daalden met 9 procent. Daarentegen stegen de contentopbrengsten met 13 procent, onder meer door een stijging van het totaal aantal betaalde abonnementen.

Inmiddels bestaat ruim 28 procent van de betaalde oplage van Het Financieele Dagblad uit digitale abonnementen.

Verschijningsvormen
De titels binnen de FD Mediagroep kennen steeds meer verschijningsvormen en deze verschijningsvormen zijn op hun beurt aan voortdurende vernieuwing onderhevig. Hierbij volgen we het gedrag van de zakelijke professional en onze adverteerders. Daarom zal eind maart 2013 een nieuw concept en formaat voor Het Financieele Dagblad worden geïntroduceerd en zullen later dit jaar de mobiele site van het FD en de site van BNR een relaunch ondergaan.

Reactie algemeen directeur
Algemeen directeur Jacques Kuyf: "FD Mediagroep ontwikkelt zich van een onafhankelijk analoog nieuwsbedrijf naar een klantgericht digitaal nieuws en informatiebedrijf.

Wij stellen ons ten doel om de zakelijke professional met relevante inhoud te helpen om goed geïnformeerd te zijn, om zakelijk optimaal te presenteren, en zich zakelijk te ontwikkelen.

Met de komst van RedactiePartners en Company.info zijn we beter in staat om onze strategie vorm te geven. Omdat onze merken de belangrijkste kwaliteitsborging voor relevantie bij onze doelgroep zijn investeren we in 2013 bovengemiddeld in vernieuwing en verbetering van onze uitgaven en nieuwe mengvormen van nieuws en informatie liggen op de tekentafel."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen