Nieuws31 aug '12 07:07Aangepast op 2 sep '12 22:53

KREM | Politieke partijen op Facebook: leuk?

Auteur: BNR Webredactie

In de column van vorige week lichtten we al een tipje van de sluier op. De grote politieke partijen in Nederland doen het nog niet zo goed op Facebook. De manier waarop ze advertenties inzetten is niet optimaal.

Door Anneli Rispens van KREM | The Social Company

Deze week zijn we wat dieper in de verschillende pagina’s gedoken en trekken onze conclusie, we zien nog veel verbeterpunten maar het begin is er!

Facebook tips en tricks
Voor de politieke partijen is het natuurlijk net als voor bedrijven niet zo makkelijk. Jarenlang was massamediale communicatie en interpersoonlijke interactie iets wat je deed zoals je het al jaren deed. Het was dan niet altijd even sociaal, maar dat werd ook niet van je verwacht. Inmiddels zijn we toch weer vijf jaar verder. Vijf jaar waarin diverse platformen zoals Second Life, Hyves, Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram en Pinterest onder andere de revue passeren en van organisatie wordt verwacht dat ze hier in meer of mindere mate aanwezig zijn en de dialoog aangaan.

Het zijn veranderingen die elkaar zo snel opvolgen dat we ons kunnen voorstellen dat de diverse politieke partijen moeite hebben met zich hierop aan te passen. En al helemaal wanneer ze zich onverwachts met spoed moeten klaarstomen voor de verkiezingsstrijd. Maar wij bij KREM zijn natuurlijk de slechtste niet. Aan de hand van een paar sprekende voorbeelden geven wij de partijen graag wat tips.

Schep duidelijke verwachting KREM | Politieke partijen op Facebook: leuk? In de column van vorige week lichtten we al een tipje van de sluier op. De grote politieke partijen in Nederland doen het nog niet zo goed op Facebook. De manier waarop ze advertenties inzetten is niet optimaal.KREM | Het Premiersdebat kickstart het online debatKREM | Premiersdebat kickstart online debatZondagavond was bij RTL4 het premiersdebat te zien. KREM analyseert hoe de premierskandidaten Rutte, Roemer, Samsom en Wilders het ervan af brachten, met name op de social media. En wat deed RTL goed en minder goed? KREM | Het kan socialerKREM | Adverteren kun je lerenHet is duidelijk dat de verkiezingen steeds dichterbij komen. Politieke partijen worden beter gevonden en hun standpunten worden meer besproken dan vorige week. KREM | Verkiezingen: de winnaars en verliezers volgens de social mediaDe verkiezingen leven steeds meer op social media. Burgers praten niet alleen meer over politiek, ze zoeken ook steeds vaker interactie met de partijen. en en doe een oproep
Facebook is een plek waar net als in de “echte” wereld van allerlei soorten mensen rondlopen. Deze mensen hebben allerlei meningen en gedragingen die jou wel of niet kunnen aanstaan. Jouw Facebook pagina is dan wel van jou, maar bestaat zoals eerder aangegeven bij de gratie van de mensen die hier iets mee doen. Zonder mensen die je posts liken, delen en er een reactie op geven worden jouw berichten minimaal verspreid en je pagina niet bezocht.

Het eerste wat je kan doen aan het scheppen van duidelijke verwachtingen is het formuleren van een aantrekkelijke welkomsboodschap.

Wat disliken we aan de SP: De tekst is te lang, we krijgen zelfs nog de optie om “lees meer” te klikken. Het gaat alleen maar over henzelf. What’s in it for me? Ook vinden we het vreemd dat het partijbureau een product is. Dit lijkt te wijzen op een verkeerd gekozen pagina type.

Wat liken we aan de PVDA: Er wordt aangegeven dat ze open staan voor mijn mening, echter word er meteen aangegeven wat de grenzen zijn. Ook vinden we het leuk dat ze een stuk geschiedenis van de partij hebben ingevuld.

Hoewel een uitnodigende welkomsttekst natuurlijk een eerste stap is in het scheppen van duidelijkheid zit er ook in de updates zelf een kans om je verwachting duidelijk te maken. Hiervoor is een duidelijke oproep, of een zogenaamde call-to-action onontbeerlijk. Geef in je bericht aan wat je voor gewenst gedrag op wilt roepen, wil je dat je fans het bericht delen, een reactie plaatsen of liken?

Wat disliken we aan de SP: De foto bevat geen duidelijke boodschap en er wordt in het bericht niet uitgelegd hoe ik de covers moet plaatsen en waarom. Ook het feit dat er in het bericht wordt gesproken over twee covers en we er maar één zien vinden we niet zo handig.

Wat liken we aan D66: De foto die is toegevoegd bevat duidelijk een partijstandpunt van D66. Vervolgens is er ook een duidelijke oproep aan mij om deze te liken. Een oproep die duidelijk heeft gewerkt. 

Facebook is een vluchtig medium. Gebruikers hebben geen tijd en zin om minuten lang rond te kijken wat er precies van ze verwacht wordt. Het is dan ook zaak de aandacht zo snel mogelijk te krijgen, vast te houden en duidelijk te maken wat je van je fans wilt. 

Wees up to date
Facebook biedt allerlei mogelijkheden om je fans op de hoogte te houden van wat er speelt. En juist in verkiezingstijd zijn er zoveel evenementen en plekken waar lijsttrekkers en partijleden acte de préséance geven. De “Event tab” van Facebook is dan ook de ideale manier om hier je fans van te verwittigen. Maar dan moet je je events wel up to date houden.

Wat disliken we aan de SP: De events op de pagina stammen uit 2011. Need we say more. 

Wat liken we aan de PVDA: Je komt op een pagina vol met actuele evenementen. Debatten en uitzendingen worden aangekondigd en hier kan ik me voor aanmelden waardoor extra zichtbaarheid en betrokkenheid wordt gecreëerd. Extra leuk zou het zijn als we ook in de toekomst wat evenementen hebben waar we ons voor aan kunnen melden. 

Natuurlijk is online contact met je Facebook fans hartstikke leuk en waardevol, maar een combinatie tussen online en offline is altijd aan te raden om de verbondenheid tussen fans te vergroten. We raden dan ook aan om regelmatig een evenement voor je fans te organiseren.

Play nice en houd je aan de regels
Facebook is in de eerste een community van gebruikers, niet van merken. Dus besef je dat alles wat je daar aan het opbouwen bent plaatsvindt bij de gratie van de consument. Als de Facebook community zich tegen je gaat keren dan kan het snel gaan. Iets wat Albert Heijn al ondervond toen Wakker Dier haar leden opriep om de pagina’s van McDonalds en Albert Heijn te overladen met “opbouwende kritiek”  kan ook een politieke partij overkomen.

Kritiek en haters op de Facebook Timeline is de meeste politieke partijen niet vreemd. In ieder geval, als ze zich letterlijk open stellen voor kritiek door berichten van anderen op hun Facebook toe te laten. Opvallend en een beetje verdacht vonden wij het deze week dat na alle commotie rondom de impopulaire uitspraken van Kees van der Staaij de Facebook pagina van SGP plots een volle dag offline was. Was dit omdat ze tijd hadden alle negatieve comments te verwijderen, was de Facebook pagina door boze gebruikers gerapporteerd of is er iets anders aan de hand. Wij weten het niet. Natuurlijk hebben we SGP om tekst en uitleg gevraagd, maar het enige wat ze wisten te melden was dat de pagina inmiddels weer online is.

Facebook is een commercieel platform en verdient zijn geld dan ook met de advertenties en zijn redelijk streng in de manier waarop Facebook functionaliteiten mogen worden ingezet. Ook al zijn de regeltjes niet altijd even helder, je hebt je er wel aan te houden, anders loop je het risico dat je pagina wordt verwijderd.

Wat disliken we aan de SGP: Net als de meeste andere partijen lijkt het door het gekozen beeld in de cover foto alsof campagne voeren een one (of two) man show is. Daarnaast staat er een call-to-action in de cover foto, wat tegen de Facebook regels is. Ze lopen hiermee het risico dat hun pagina wordt verwijderd.

Wat liken we aan D66: Door het gekozen beeld krijgt de Facebook pagina meteen een vriendelijk en sociaal gezicht. Campagne voeren doe je met een team. Daarnaast maken ze met de uitsnede van de profielfoto op een creatieve manier gebruik van de toch zeer beperkte designmogelijkheden van Facebook.  

Gerelateerde artikelen