Nieuws24 aug '12 07:36

KREM | Het kan socialer

Auteur: BNR Webredactie

Het is duidelijk dat de verkiezingen steeds dichterbij komen. Politieke partijen worden beter gevonden en hun standpunten worden meer besproken dan vorige week.

Door: Anneli Rispens van KREM | The Social Company

We zijn nog niet zo sociaal bezig
Qua thematiek is er niet zoveel veranderd ten opzichte van vorige week. GroenLinks, PvdA en CDA steggelen nog steeds over de langstudeerboete en SP en VVD vallen elkaar aan op financiële perikelen omtrent Europa en de thuiszorg. De grote partijen zijn hard bezig om zieltjes te winnen op Facebook. Maar of ze dat nou echt goed doen…?

Roemer zet z’n kettingzaag in de rente volgens De Jager
De “over my dead body”-uitspraak van Emile Roemer met betrekking tot de strakke begrotingsregels en boete van Europa domineert deze week wederom de buzz. Vooral de aanval van demissionair minister Jan Kees de Jager die beweert dat Roemers uitspraken Nederland geld kosten is veelbesproken.

De poster van Roemer in Quote deed op de dag van publicatie ook veel stof opwaaien. De meeste tweeps vonden de poster smakeloos.

En terwijl de SP-voor- en tegenstanders op Twitter over elkaar heen buitelden was het op het partijaccount en het persoonlijk Twitter-account van Emile Roemer doodstil. Ze lijken er geen woorden aan vuil te willen maken.

Rutte loopt te Sinterklazen
Deze week mengt ook Mark Rutte zich eindelijk in het publieke debat. Maar met zijn eerste uitspraken krijgt hij meteen de hoon van heel Nederland over zich heen. Zelfs “Hare Majesteit” vind dat Rutte loopt te sinterklazen.

Het belasting voordeel wat wordt gezien als “cadeautje van Rutte” wordt negatief gekoppeld aan de geplande bezuinigingen op de thuiszorg. Meerdere tweeps geven aan te vinden dat Rutte zijn prioriteiten niet op orde heeft.

Opvallend is dat ook de VVD en Mark Rutte niets doen met de kritiek op sociale media. Ze gaan niet inhoudelijk het debat aan op Twitter of Facebook. Terwijl op beide platformen genoeg mensen actief zijn om  mee in debat te gaan.

Adverteren kun je leren
Hoewel ze voornamelijk zwijgen, steken de grote partijen wel hun tijd en geld in het winnen van zieltjes op Facebook. Zowel VVD, PvdA als SP zet Facebookadvertenties in. Waarom? Dat is ons bij KREM niet helemaal duidelijk. Er wordt namelijk door geen van allen optimaal gebruik gemaakt van de mogelijkheden die Facebook advertising biedt.

Momenteel adverteren VVD, PvdA en SP op Facebook via kleine advertenties die linken naar de eigen Timeline of in het geval van SP naar de pagina van Emile Roemer.

In onze optiek is deze manier van adverteren op Facebook niet effectief:

Maar als ze dit niet goed doen, wat kan er dan beter?

Op deze manier adverteren op Facebook heeft twee grote negatieve gevolgen. Door slechte segementatie en niet-aansprekende boodschappen irriteer je Facebook gebruikers.

Daarnaast gooi je geld over de balk. Indien alle Nederlanders boven de 18 als doelgroep worden aangemerkt, geeft Facebook een populatie van ruim 6,2 miljoen profielen die bereikt kunnen worden. Indien de partijen hebben gekozen voor een cost-per-click biedt Facebook hen een adviesprijs tussen de 0,45 euro en 0,91 euro per keer dat iemand op de advertentie klikt.

De Nederlandse partijen kunnen nog iets leren van hun Amerikaanse concullega’s. Barack Obama heeft bijvoorbeeld in zijn advertenties een duidelijke call to action (share) een duidelijk thema (health care) en speelt in op de tegenstelling met zijn concurrent. Dit vinden wij een veel beter voorbeeld van Facebook advertising in de politiek.

Gerelateerde artikelen