Hot in Duitsland: het bedrijfslied
De economie van de Duitsers is niet meer wat 'ie is geweest. Maar om de moed bij Duitse bedrijven er een beetje in te houden, komen de werkgevers met iets opbeurends: het bedrijfslied.
Zo'n lied motiveert de werknemers en geeft ze een 'wij-gevoel'. Steeds meer ondernemingen hebben hun eigen bedrijfslied om de sfeer op de werkvloer te verbeteren. Inmiddels zijn er al vele duizenden van, zegt de Duitse cultuurwetenschapper Rudi Maier.
Kerosine in het bloed
Luchtvaartmaatschappij Air Berlin is een van die bedrijven met een heus bedrijfslied. "Flugzeuge im Bauch, im Blut Kerosin, kein Sturm hält sie auf, unsere Air Berlin." Vrij vertaald: "Vliegtuigen in de buik, kerosine in het bloed, geen storm kan haar tegenhouden, ons Air Berlin."
Passie van Warsteiner
Bierbrouwer Warsteiner tapt uit een ander vaatje: "Warsteiner das heißt Leidenschaft, so haben wir es weit geschafft. Ein Team wie wir, das gibts nur hier." Ofwel: "Warsteiner, dat is passie, daar hebben we het ver mee geschopt. Een team zoals wij, dat vind je alleen hier."
De Duitse bedrijven nemen er een heuse componist voor in de armen. Zijn naam is Stefan Ladage, die zich tegenwoordig dus ook schrijver van bedrijfsliederen mag noemen. Volgens hem is de vraag toegenomen omdat de economie is verslechterd.
Spot
De liedjes worden bij voorkeur wel intern gehouden. Anders wordt er gespot met de liedjes, legt Ladage uit. Maar niet bij alle ondernemingen blijven de liederen onder het personeel:
En ook het bedrijfslied van Air Berlin ligt op straat:
IBM
Het is eigenlijk al een heel oud idee. Het stamt uit de jaren '20, toen het Amerikaanse bedrijf IBM een lied introduceerde.