Nieuws24 jan '13 15:42

Rekenen staat of valt met de instructie

Auteur: Nelleke van der Heiden

Nederlandse kinderen rekenen maar matigjes. En uitgevers bedelven de scholen met allerlei rekenmethodes in een poging het te verbeteren. Maar welke methode werkt?

Uitgeverij Zwijsen liet het Kohnstamm Instituut haar methode Wizwijs onderzoeken. En die bleek niet onverdienstelijk. De grote succesfactor? De instructie.

Rekenvoorsprong
Met name in groep 4 en groep 6 liet het onderzoek een rekenvoorsprong zien bij de kinderen die volgens de methode Wizwijs leren rekenen, vertelt uitgever en onderwijskundige Jan van Wonderen. Het rekenonderwijs staat of valt met de instructie, zegt hij. Die moet handelingsgericht zijn. Kinderen moeten een beeld krijgen bij een getal. Een vierkante meter zegt ze niks tot ze met elkaar proberen hoeveel kinderen er op zo’n oppervlak passen. Een oefening van maar vijf minuten, maar zo gaan getallen leven.

Optellen leren kinderen met balletjes in een zakje. Eerst staat daar nog een getal op. Dan komen ze zonder getal, wordt het een plaatje en vervolgens een wiskundig model. Stapje voor stapje, zo leer je kinderen van concreet naar abstract rekenen, legt Van Wonderen uit.

Oudere kinderen
In groep 8 is de voorsprong volgens het onderzoek verdwenen. Dat is wel te verklaren, zegt de uitgever. De methode is nog jong en de kinderen hebben maximaal twee jaar les kunnen krijgen volgens Wizwijs. Over een paar jaar is die voorsprong die de kinderen in groep 4 en 6 nog wel hebben, volgens Van Wonderen zeker ook in groep 8 te zien.

Leraren
Ook leraren hebben soms moeite met rekenen. Dat is niet erg, zegt Van Wonderen. Deze methode helpt ook hen om stapje voor stapje het rekenen en het uitleggen onder de knie te krijgen en als generalist toch goed rekenonderwijs te kunnen geven. Van Wonderen is onderwijskundige en zegt in die hoedanigheid dat het lerarenonderwijs in Nederland aan de magere kant is. In andere landen zie je dat pedagogische opleidingen vaker universitair zijn. Dat zou volgens hem in Nederland het basisonderwijs ook ten goede komen.

Op dit moment gebruiken zo’n 200 van de 7000 basisscholen de rekenmethode Wizwijs. Uitgeverij Zwijsen ziet dat graag toenemen tot zeker zo’n 10 procent, dus 700 scholen. Maar daar is geduld voor nodig, realiseert Van Wonderen zich. Een nieuwe methode aanschaffen kost een school 25.000 euro en zo’n aanschaf doet een school voor 10 jaar. 


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen