Nieuws6 dec '11 21:05

Dure kerstpakketverpakkingen ongekend populair

Auteur: BNR Webredactie

Ondanks de nog altijd voortslepende schuldencrisis en weinig positieve vooruitzichten weigeren werkgevers te bezuinigen op de verpakking van hun kerstpakketten.

Duurdere verpakkingen zijn populairder dan ooit. Dit blijkt uit een rondvraag van het ANP bij verschillende groothandels in verpakkingsmateriaal. Of er daardoor bezuinigd wordt op de inhoud van de kerstpakketten is niet duidelijk.

"De bestellingen van luxere manden van 6 tot 7 euro per stuk zijn met 30 procent gestegen in vergelijking met vorig jaar", zegt René van der Vliet van groothandel Jongeneel Verpakkingen uit Gouda.

Holland-doos
Van Vliet ziet daarnaast een toenemende populariteit van nostalgische verpakkingen met een Hollands tintje. "Onze Holland-doos met koeien en een afbeelding van een Hollands landschap zit nu zo'n beetje op zijn hoogtepunt, denk ik. Wat dit jaar nieuw is, is dat er veel vraag is naar luxe versieringen als rood-wit-blauw of rood-wit geblokt lint. Het mag weer wat kosten, na een paar wat sobere jaren."

Ook voor Harry Mulder van groothandel Mupla uit het Gelderse plaatsje Beneden-Leeuwen loopt de vraag naar kerstpakketverpakkingen als een trein. "We hebben het in de 25 jaar dat we bestaan nog nooit zo druk gehad en verkopen meer kerstpakketdozen dan ooit. Zelfs onze vaste klanten in de bouwsector bestellen niet minder dan normaal, hoewel het daar heel slecht gaat."

Extra gul
Volgens Maarten Los van het Platform Promotional Products, waarbij veel leveranciers van kerstpakketten zijn aangesloten, willen werkgevers door extra gul te zijn zich verzekeren van een grotere loyaliteit van de werknemers tijdens de komende barre economische tijden. "Werkgevers geven nu een extra blijk van waardering in de wetenschap dat binnenkort de tering naar de nering gezet moet worden."

Betalingsregime
Los oppert daarnaast dat een verandering van het belastingregime voor schenkingen in natura, waaronder kerstpakketten vallen, mogelijk een rol speelt bij de opvallende gulheid van de werkgevers. Werkgevers mogen vanaf dit jaar volgens de werkkostenregeling maximaal 1,4 procent van het jaarinkomen besteden aan belastingvrije schenkingen en vergoedingen aan werknemers. Dit zou het volgens Los aantrekkelijker maken voor werkgevers om duurdere kerstpakketten te schenken.

Gerelateerde artikelen