Nieuws26 apr '12 12:09Aangepast op 26 apr '12 13:57

Vakbonden spoor lopen rood aan

Auteur: Fleur de Bruijn

Nadat woensdag weer een trein door rood reed en een ongeluk net voorkomen werd, zijn de discussies over de veiligheid van het spoort in alle hevigheid losgebarsten: “De minister moet nu toezeggingen doen.”

Dit laatste zei Roel Berghuis, bestuurder van FNV Spoor. De vakbond wil morgenochtend een toezeggingen van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) over de verbetering van de veiligheid op het spoor. Gebeurt dat niet, dan volgen er nog onbekende acties.

Het incident van donderdag volgde op het zware treinongeluk van afgelopen zaterdag, toen twee treinen op elkaar botsten in Amsterdam. Daarbij overleed een vrouw. De botsing van twee treinen in Amsterdam lijkt veroorzaakt te zijn doordat de machinist van de sprinter door een rood sein reed.

Directe maatregelen
Ook CNV Vakmensen trekt fel van leer tegen minster Schultz van Haegen. Maar ook ProRail wordt hard aangesproken: "Nu is de maat echt vol'', zegt bestuurder Jan Wevers. “Dit bewijst toch wel dat er per direct maatregelen moeten worden getroffen.''

Berghuis voert de druk op de minister op: “De minister kan het niet binnen een dag oplossen, maar ze kan wel toezeggingen doen. Wat er nu gebeurt, is dodelijk voor de spoorsector. Reizigers worden onzeker en ook het personeel. Ik heb net machinisten en conducteurs gesproken. Bij de koffieautomaat is dit het gesprek van de dag. Door dit soort incidenten kunnen carrières stuk gaan.''

Geen overhaaste stappen
Crisisspecialist Ira Helsloot, hoogleraar aan de Radboud Universiteit, raadt de NS aan om geen overhaaste stappen te zetten. Het eisen van snelle maatregelen in crisissituaties levert volgens hem meestal niets op.

“In crisissituaties is de druk om maatregelen te nemen hoog." Het risico dat er in zo'n situatie overhaast maatregelen worden getroffen, zonder eerst grondig over de kosten en baten daarvan na te denken, is volgens de crisisspecialist heel groot.

Invoering ATB
FNV Spoor en CNV Vakmensen zijn voor de voor invoering van de vernieuwde versie van Automatische Trein Beïnvloeding (ATB). Dat systeem zorgt ervoor dat treinen die sneller dan 40 kilometer per uur rijden stoppen als de machinist een (rood) sein negeert. Op het Nederlandse spoor zijn 1200 plekken met een verbeterd veiligheidssysteem, op 3800 andere plaatsen nog niet.

Inmiddels is er met ERTMS ook een Europese opvolger van ATB. Reizigersorganisatie Rover pleit voor invoering van dat systeem.


 

 

Gerelateerde artikelen