Nieuws26 apr '12 07:47Aangepast op 26 apr '12 09:22

Bijna treinongeluk door missen rood sein

Auteur: Fleur de Bruijn

Vlakbij Utrecht Centraal is een woensdag een stoptrein door een rood sein gereden. Door een noodremming heeft dit gelukkig niet tot een botsing geleid. De trein heeft wel een wissel kapot gereden.

Het treinverkeer op Utrecht Centraal was daardoor woensdag gestremd tussen 16 en 17.30 uur.

“Er is een weer een trein door een rood sein gereden. Maar ik roep het maar niet om." Dit klinkt woensdagmiddag rond 16 uur keihard door de portofoon van een machinist in de trein van Amsterdam Centraal naar Utrecht CS. De conducteur staat samen met een collega op het zogenaamde balkon, het gedeelte waar de deuren van de treinen zich bevinden.

Portofoon loeit
Inmiddels staat de trein al enige tijd stil voor Utrecht Zuilen, een te verwaarlozen afstand tot Utrecht CS. Maar vanwege een defecte trein, zo krijgen de reizigers te horen via de gaatjes in het plafond van de trein, moet deze trein terug naar Amsterdam Centraal.

De portofoon blijft loeien, en de conducteur lijkt er zelfs lol in te hebben: “Er is een trein door rood gereden", herhaalde hij zijn portofoon tegen twee vrouwen op het balkon. Alsof ze dit niet gehoord zouden hebben. De collega-conducteur voelt zich ineens onprettig met de situatie en draait de portofoon van zijn vakbroeder uit. Vervolgens maant hij hem om verder te lopen.

'Kapotte trein'
De trein komt langzaam in beweging en rijdt vervolgens tot opluchting van velen terug richting Amsterdam; alles beter dan stilstaan op een industrieterrein. Even later stopt de trein weer en krijgen de reizigers verzuchtend te horen dat het niet duidelijk is of de trein überhaupt nog gaat rijden.

Uiteindelijk komt het treinverkeer rond Utrecht weer langzaam op gang, en draait de machinist zijn trein weer om. Anderhalf uur later komt de trein binnen op Utrecht Centraal, het perron staat bomvol. De treinreizigers stappen opgelucht uit. "Een kapotte trein,"klinkt het uit de speaker op Utrecht Centraal. “Weer een rood sein gemist,” denken 16 mensen die zich richting uitgang begeven.

Onderzoek ProRail
ProRail is donderdag een onderzoek begonnen naar de bijna treinbotsing in Utrecht van woensdag. "We praten nu eerst met de machinist van de stoptrein om te kijken of er door rood is gereden'', aldus de woordvoerder. "Een van de andere mogelijkheden van dit incident is een technische storing.''

De stoptrein reed een wissel kapot die openstond voor een werktrein die vanaf de andere kant naderde. "Dit is heel vervelend en kunnen we niet hebben'', zei de woordvoerder verder.

Gelijkenissen met zaterdag
Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu, heeft dat woensdagavond aan de Tweede Kamer gemeld dat een stoptrein waarschijnlijk een rood sein heeft gemist. De minister meldde het incident aan de Kamer omdat het grote gelijkenis heeft met hetgeen zaterdag gebeurd is.

Zaterdag raakten 117 mensen gewond, van wie 42 ernstig, door een hevige botsing tussen een stoptrein en een intercity tussen de stations Amsterdam Centraal en Sloterdijk. Een vrouw stierf later aan haar verwondingen. Woensdag lagen nog acht gewonden in het ziekenhuis. Bij dat ongeluk is een van de treinen ook door rood gereden.

Veiligheidssysteem
Het sein in Amsterdam was niet voorzien van het veiligheidssysteem ATB-verbeterde versie, dat ook treinen met een snelheid lager dan 40 kilometer per uur laat stoppen. Wat de situatie bij het sein in Utrecht is, heeft de minister niet bekendgemaakt.

Naar aanleiding van het ongeval van zaterdag heeft de minister ProRail gevraagd op korte termijn met correctieve maatregelen te komen. De spoorsector is al langer bezig met maatregelen om het aantal roodlichtpassages terug te dringen. In 2006 gebeurde het 287 keer dat een trein een rood sein passeerde, vorig jaar was dat nog 157 keer.

Gerelateerde artikelen