Nieuws20 feb '13 10:56

A-merken blijven populairst

Auteur: Mijke Hurkx

Net als in 2011 zijn de A-merken weer aan zet. Bekende merken als Campina, Marlboro en Douwe Egberts hebben in Nederland in 2012 de hoogste omzet gedraaid in supermarkten. Maar voor hoe lang?

Net als in 2011 vormen Campina, Marlboro en Douwe Egberts de top 3 van de jaarlijkse Merken Top 100, die onderzoeksbureau SymphonyIRI Group woensdag heeft gepubliceerd.

Top 10 gevuld met A-merken
Campina spant de kroon met een omzet van net geen 400 miljoen euro. Vervolgens scoren Marlboro (379,5 miljoen) en Douwe Egberts (347,1 miljoen) het hoogst. Coca Cola, Heineken, Unox, Dr. Oetker, Friesche Vlag, Pall Mall en Becel maken de top 10 compleet. Deze merken vormden ook de top 10 in 2011, enkele hebben alleen stuivertje gewisseld.

Hoezo crisis?
Toch opvallend dat de dure merken zo goed gaan, terwijl consumenten moeten besparen vanwege de crisis. Volgens merkenexpert Rik Riezebos van kennisinistituut Eurib komt dat, omdat de A-merken nog steeds dé vertrouwde instituties zijn. "Consumenten zijn wel geneigd om meer huismerken te kopen, dat is wat we in de crisis ook zien. Maar de consument heeft veel vertrouwen in de A-merken."

Huismerken in opmars
De duurdere merken moeten inmiddels wel waken voor de huismerken. Huismerken halen de top 10 niet, maar zijn wel aan een opmars bezig. Hun omzet groeide gemiddeld met 4,6 procent, terwijl de A-merken het moesten doen met een gemiddelde groei van 1,6 procent. Ook de afgelopen jaren lieten huismerken al een forsere groei zien.

AH-Excellent
"Albert Heijn doet het goed met het Excellent-huismerk. Hiermee komt Albert Heijn met specifieke producten en probeert zo de A- en B-merken naar de kroon te steken. En daarin zijn ze best succesvol", aldus Riezebos.

Wapenen tegen huismerken
Volgens de merkenexpert kunnen A-merken zich wapenen tegen de opkomende concurrentie van huismerken, door te blijven vernieuwen. "Je ziet vaak dat huismerken dit niet doen." Riezebos noemt een voorbeeld van productinnovatie. "Als je bijvoorbeeld kijkt naar koekfabrikant Peijnenburg, zijn komen met allerlei verschillende smaken en portieverpakkingen. Op die manier kan je de markt blijven bewerken."

Productinnovatie kost geld, een investering die huismerken vaak niet doen, zegt Riezebos. Maar Albert Heijn beheerst met Exellent dit kunstje wel heel goed, zegt Riezebos. "Je ziet dat andere huismerken die handschoen nog niet echt hebben opgepakt."

Gerelateerde artikelen