BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Nieuws

A-merken blijven populairst

  • Mijke Hurkx
woensdag 20 februari 2013, 10:56
"Met het Excellent-huismerk komt Albert Heijn met specifieke producten en probeert zo de A- en B-merken naar de kroon te steken. En daarin zijn ze best succesvol"

Net als in 2011 zijn de A-merken weer aan zet. Bekende merken als Campina, Marlboro en Douwe Egberts hebben in Nederland in 2012 de hoogste omzet gedraaid in supermarkten. Maar voor hoe lang?

Net als in 2011 vormen Campina, Marlboro en Douwe Egberts de top 3 van de jaarlijkse Merken Top 100, die onderzoeksbureau SymphonyIRI Group woensdag heeft gepubliceerd.

Top 10 gevuld met A-merken
Campina spant de kroon met een omzet van net geen 400 miljoen euro. Vervolgens scoren Marlboro (379,5 miljoen) en Douwe Egberts (347,1 miljoen) het hoogst. Coca Cola, Heineken, Unox, Dr. Oetker, Friesche Vlag, Pall Mall en Becel maken de top 10 compleet. Deze merken vormden ook de top 10 in 2011, enkele hebben alleen stuivertje gewisseld.

Hoezo crisis?
Toch opvallend dat de dure merken zo goed gaan, terwijl consumenten moeten besparen vanwege de crisis. Volgens merkenexpert Rik Riezebos van kennisinistituut Eurib komt dat, omdat de A-merken nog steeds dé vertrouwde instituties zijn. "Consumenten zijn wel geneigd om meer huismerken te kopen, dat is wat we in de crisis ook zien. Maar de consument heeft veel vertrouwen in de A-merken."

Huismerken in opmars
De duurdere merken moeten inmiddels wel waken voor de huismerken. Huismerken halen de top 10 niet, maar zijn wel aan een opmars bezig. Hun omzet groeide gemiddeld met 4,6 procent, terwijl de A-merken het moesten doen met een gemiddelde groei van 1,6 procent. Ook de afgelopen jaren lieten huismerken al een forsere groei zien.

AH-Excellent
"Albert Heijn doet het goed met het Excellent-huismerk. Hiermee komt Albert Heijn met specifieke producten en probeert zo de A- en B-merken naar de kroon te steken. En daarin zijn ze best succesvol", aldus Riezebos.

Wapenen tegen huismerken
Volgens de merkenexpert kunnen A-merken zich wapenen tegen de opkomende concurrentie van huismerken, door te blijven vernieuwen. "Je ziet vaak dat huismerken dit niet doen." Riezebos noemt een voorbeeld van productinnovatie. "Als je bijvoorbeeld kijkt naar koekfabrikant Peijnenburg, zijn komen met allerlei verschillende smaken en portieverpakkingen. Op die manier kan je de markt blijven bewerken."

Productinnovatie kost geld, een investering die huismerken vaak niet doen, zegt Riezebos. Maar Albert Heijn beheerst met Exellent dit kunstje wel heel goed, zegt Riezebos. "Je ziet dat andere huismerken die handschoen nog niet echt hebben opgepakt."

A-merkencampinaEconomiesupermarktenSymphonyIRI Group
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'ECB loopt achter de feiten aan'

Hoekstra: snap frustratie, maar weinig begrip voor opstootjes Schiphol

Export met Rusland en Oekraïne stort gigantisch in

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update donderdag, dag 92

'Europa staat er heus niet zo slecht voor'

Oerbos gevonden in zinkgat

Pulse Glazen Bol

Kleine snack voor Hemelvaartsdag

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden