Waarom komt er niemand?!
Pretparken en dierentuinen hebben last van de crisis. Bezoekers hebben minder te besteden en er is meer concurrentie op de markt.
Dagattracties als pretparken en dierentuinen hebben een lastig jaar
achter de rug. Dat komt deels door de regenachtige zomer, maar ook
doordat er steeds meer concurrentie is en de consument minder te
besteden heeft. Het ene park is daar beter tegen opgewassen dan het
andere, zo blijkt uit onderzoek van de Rabobank.
Stunten
Er zijn volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de
afgelopen 5 jaar tientallen pret- en themaparken bijgekomen. In de slag
om de gunst van de consument stunten veel attracties met de prijzen. Het
is niet langer de vraag óf er korting wordt gegeven maar hoeveel, aldus
de Rabobank.
Besteding
Het gevolg is dat niet alleen de bezoekersaantallen teruglopen, maar
ook de gemiddelde besteding per bezoeker. Voor de komende jaren ziet het
beeld er niet veel rooskleuriger uit, aangezien vrijwel alle
Nederlanders er volgend jaar verder in koopkracht op achteruit gaan.
Onderscheidend vermogen
De parken die zich nu aan de malaise weten te onttrekken, vallen
volgens de onderzoekers op door hun onderscheidend vermogen en
professioneel management. "Zij hebben een duidelijke positionering,
weten wat hun doelgroep belangrijk vindt en maken bewuste keuzes in het
voeren van acties en het geven van kortingen'', aldus de Rabobank.