BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

Reportage | Nieuwbouw Panamakanaal

  • BNR Webredactie
woensdag 26 juni 2013, 8:05 Update: woensdag 26 juni 2013, 11:06
Reportage | Nieuwbouw Panamakanaal Karen Smits, organisatie antropoloog: 'Het is moeilijk er een bedrag aan te hangen, maar een project zou zeker soepeler lopen als ook over culturele verschillen werd nagedacht.'

Verslaggever Laurens Boven kreeg een exclusieve rondleiding bij hét internationale bouwproject van dit moment: de nieuwbouw van de sluizen van het Panamakanaal.

In 2014 moet de uitbreiding van het Panamakanaal klaar zijn. 100 jaar na de opening van het kanaal kunnen er dan veel meer, maar vooral ook veel grotere schepen doorheen. En dat zal te merken zijn in de sector.

Panama steekt vijf miljard dollar in het megaproject. Het grootste deel gaat op aan de nieuwe zeesluizen. Nederlandse bedrijven visten achter het net bij die aanbesteding, maar er werken op de bouwplaats wel een paar Nederlanders voor de Belgische baggeraar Jan de Nul. Ook werken er veel Spanjaarden, Italianen en Panamezen.

Culturele verschillen
Al die verschillende culturen op een werkplaats zorgen voor problemen in de communicatie. Karen Smits promoveerde op Culturele Samenwerking in mega-projecten en onderzocht de uitbreiding van het kanaal. ''Denk aan het concept tijd, dat gaat heel vaak mis. Een Belg plant een vergadering 10.00 uur, en neemt dat heel strikt: voor hem is 10.00 uur beginnen, om 10.00 uur beginnen. Een Spanjaard denkt daar heel anders over.''

Gewoonlijk wordt er weinig aandacht besteed aan de culturele aspecten van een project. Onterecht, vindt Smits. ''Het is moeilijk er een bedrag aan te hangen, maar een project zou zeker soepeler lopen als daar ook over na werd gedacht.'' De Nul pakte het volgens Smits wel goed aan. ''Hij had vooral een aanpassingsgerichte methode. Op den duur accepteerde iedereen dat een vergadering pas om 10.30 uur begon.''

Hokjesdenken
Ook de werknemers pasten zich aan elkaar aan. ''De voertaal op het project was Engels, maar er waren Spanjaarden bij die nauwelijks Engels spraken. Zij kregen Engels les. Tegelijkertijd namen anderen de moeite onderweg naar het werk in de auto een cursus Spaans te luisteren.'' Intussen bleef wel iedereen elkaar in hokjes plaatsen: ''Het ging altijd over 'die Belg', 'die Spanjaard' of 'die Panamees'. Dat creëert meer afstand tussen mensen.''

Smits weet ook Nederlandse projecten te noemen waar culturele verschillen tot problemen leiden. ''Bij de Noord-Zuidlijn gold het al, omdat daar twee bestuursculturen samenwerkten. En in Terneuzen wordt gewerkt aan een sluizenproject, waar Belgen en Nederlanders samenwerken. Ook daar is de communicatie een probleem.''

Klik op het gele blokje en luister naar het verslag van Laurens Boven op het bouwproject.

Economiepanamakanaal
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | Kabinet plant ingang avondklok aanstaande zaterdag

'Avondklok van half negen tot half vijf'

Coronasteun wordt goed benut

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Het coronabeleid schopt de manier van denken in de war

Ook raketten moeten worden getest alvorens te vliegen

Dit moet je echt weten voor de volgende stap in je loopbaan

BREEKT: 'Trump was misschien een rare vogel, maar helemaal niet zo’n slechte president'

S4E164: Autoindustrie ziet pips, want er zijn geen chips

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play