Reportage | Nieuwbouw Panamakanaal
Verslaggever Laurens Boven kreeg een exclusieve rondleiding bij hét internationale bouwproject van dit moment: de nieuwbouw van de sluizen van het Panamakanaal.
In 2014 moet de uitbreiding van het Panamakanaal klaar zijn. 100 jaar na de opening van het kanaal kunnen er dan veel meer, maar vooral ook veel grotere schepen doorheen. En dat zal te merken zijn in de sector.
Panama steekt vijf miljard dollar in het megaproject. Het grootste deel gaat op aan de nieuwe zeesluizen. Nederlandse bedrijven visten achter het net bij die aanbesteding, maar er werken op de bouwplaats wel een paar Nederlanders voor de Belgische baggeraar Jan de Nul. Ook werken er veel Spanjaarden, Italianen en Panamezen.
Culturele verschillen
Al die verschillende culturen op een werkplaats zorgen voor problemen in de communicatie. Karen Smits promoveerde op Culturele Samenwerking in mega-projecten en onderzocht de uitbreiding van het kanaal. ''Denk aan het concept tijd, dat gaat heel vaak mis. Een Belg plant een vergadering 10.00 uur, en neemt dat heel strikt: voor hem is 10.00 uur beginnen, om 10.00 uur beginnen. Een Spanjaard denkt daar heel anders over.''
Gewoonlijk wordt er weinig aandacht besteed aan de culturele aspecten van een project. Onterecht, vindt Smits. ''Het is moeilijk er een bedrag aan te hangen, maar een project zou zeker soepeler lopen als daar ook over na werd gedacht.'' De Nul pakte het volgens Smits wel goed aan. ''Hij had vooral een aanpassingsgerichte methode. Op den duur accepteerde iedereen dat een vergadering pas om 10.30 uur begon.''
Hokjesdenken
Ook de werknemers pasten zich aan elkaar aan. ''De voertaal op het project was Engels, maar er waren Spanjaarden bij die nauwelijks Engels spraken. Zij kregen Engels les. Tegelijkertijd namen anderen de moeite onderweg naar het werk in de auto een cursus Spaans te luisteren.'' Intussen bleef wel iedereen elkaar in hokjes plaatsen: ''Het ging altijd over 'die Belg', 'die Spanjaard' of 'die Panamees'. Dat creëert meer afstand tussen mensen.''
Smits weet ook Nederlandse projecten te noemen waar culturele verschillen tot problemen leiden. ''Bij de Noord-Zuidlijn gold het al, omdat daar twee bestuursculturen samenwerkten. En in Terneuzen wordt gewerkt aan een sluizenproject, waar Belgen en Nederlanders samenwerken. Ook daar is de communicatie een probleem.''
Klik op het gele blokje en luister naar het verslag van Laurens Boven op het bouwproject.