Nieuws12 jan '13 18:31

We betalen te veel voor een biertje

Auteur: Marjan van den Berg

De biermarkt is verziekt en de consument is de dupe, zo blijkt uit een rapport van SEO Economisch Onderzoek.

Brouwerijen dwingen hun horecaondernemers om exclusief hun merk te tappen. Dat betekent weinig keus aan de tap, hogere prijzen en minder prikkels voor innovatie, zegt SEO.

"Als u naar uw lievelingscafé gaat, is de kans aanwezig dat u daar niet uw lievelingsbiertje van de tap kunt afnemen, omdat die caféhouder een afspraak heeft met een andere brouwer", zegt SEO-directeur en bijzonder hoogleraar Marktwerking- en mededingingseconomie aan de UvA Barbara Baarsma op BNR.

Dat is niet alleen nadelig voor consumenten, maar ook voor de horecaondernemingen. Het leidt volgens SEO namelijk tot hogere inkoopprijzen voor het bier, lager rendement en relatief veel faillissementen.  Volgens Baarsma is het voor café's in de praktijk lastig om de contracten met brouwers op te zeggen. "Dus die markt werkt gewoon niet."

NMa
SEO vindt dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) moet ingrijpen. Een woordvoerster van de NMa laat weten dat de concurrentiewaakhond zich al met de problemen op de biermarkt bezighoudt na vergelijkbare klachten van Koninklijke Horeca Nederland.

Sinds eind vorig jaar is de NMa in gesprek met zowel de horecaondernemers als de bierbrouwers. Naar verwachting wordt nog dit jaar duidelijk of de NMa kan ingrijpen en op welke manier.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen