Nieuws28 nov '12 15:45

NS en ProRail: trein te laat door gebrek aan visie

Auteur: Fleur de Bruijn

Vergeet de blaadjes op het spoor en het ijs aan de bovenleiding: de echte reden voor de vertragingen op het spoor is een gebrek aan een gezamenlijke visie, ambitie en strategie.

Dat staat in een rapport dat NS en ProRail hebben opgesteld. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) stuurde het stuk woensdag naar de Tweede Kamer. Volgens NS en ProRail is de gezamenlijkheid noodzakelijk om treinen veilig en op tijd te laten rijden.

Kritiek op samenwerking
De afgelopen tijd was er veel kritiek op het gebrek aan samenwerking tussen NS en ProRail, omdat dit regelmatig voor problemen zorgde op het spoor. Daarop hebben de bedrijven besloten eens goed naar de knelpunten te gaan kijken.

NS en ProRail gaan nu samen een visie ontwikkelen, schrijven zij in het rapport.

Winterse problemen
Op vijf onderwerpen kan de samenwerking volgens de spoorbedrijven beter. Zo moet er beter worden overlegd over de ontwikkeling van de infrastructuur, zoals spoor en seinen. Daarnaast moet ook de capaciteit op het spoor onderwerp van overleg zijn, evenals de dienstregeling.

Het oplossen van problemen, zoals bijvoorbeeld bij winters weer, moet ook in betere samenwerking gebeuren. Tenslotte moet opnieuw worden gekeken naar de afspraken rondom stations.

Betere sfeer
Om dit alles mogelijk te maken, is het van belang dat de top van NS en ProRail zich in de verbetering van de samenwerking vastbijten, stelt het rapport. Er moet een sfeer van wederzijds vertrouwen ontstaan en de werkwijze moet transparant zijn.

Ook moet het ministerie het overleg ondersteunen, vinden de onderzoekers.

Eerder rapport
Uit een eerder uitgelekt rapport van NS en ProRail bleek dat de chaos vorige winter op het spoor aan de slechte organisatie van NS en ProRail lag.

Uit het rapport bleek volgens De Telegraaf dat er juist bij het oplossen van problemen sprake is van slechte communicatie, besluiteloosheid en verkeerde beslissingen.

Nu al aangepaste dienstregeling winter
Begin oktober werd bekend dat NS en ProRail deze winter vaker de dienstregeling gaan aanpassen als er volgens de weersverwachting kans is op flinke vorst of sneeuw. Dat moet zorgen voor minder chaos bij winterweer.

Om herhaling te voorkomen van de toestanden in februari, toen veel treinen uitvielen, gaan bij verwacht winterweer treinen in de Randstad minder vaak rijden. Zo blijft het treinverkeer op gang en de reizigersinformatie actueel.

Gerelateerde artikelen