BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Nieuws

'Geef family, friends & fools een fiscaal zetje'

  • Marjan van den Berg
dinsdag 21 mei 2013, 11:37
Victor van der Chijs: "Wij hebben daar een aantal maatregelen voor aangedragen. Eentje daarvan is het interessanter maken voor -wat wij noemen- 'family, friends and fools' om te investeren in mensen of producten die ze kennen"

De economie verandert. Voor financiering moet je als startende ondernemer niet meer bij de bank wezen. Maar waar dan wel?

De fiscus zou moeten bijspringen om potentiële investeerders over de streep te trekken. Daarvoor pleit scheidend directeur Victor van der Chijs van architectenbureau OMA dinsdag bij BNR Paul van Liempt. Ondanks zijn vertrek bij OMA, blijft Van der Chijs voorlopig aan als 'boegbeeld' van de creatieve sector in het 'Topsectoren'-beleid.

Volgens hem maakt de creatieve industrie een schaalverkleining door, en loopt deze sector daarbij bovendien voorop in een bredere ontwikkeling. Daar zou Nederland meer op in moeten spelen, vindt hij.

Banken
Van der Chijs: "Je ziet langzaam maar zeker een netwerkeconomie ontstaan met steeds kleinere bedrijven die in voortdurende coalities met elkaar opereren, van project naar project gaan, met vaak alleen maar zzp'ers die elkaar opzoeken. Op het moment dat zij financiering nodig hebben, omdat zij willen opschalen omdat zij een goed product hebben, is dat echt een probleem. Bij de banken hoef je sowieso niet aan te komen. Die zijn met Basel-3 bezig. En als ze het geld al hadden, dan hebben ze er geen zin in, want het loont de moeite niet om zoveel energie te steken in de kredietaanvraag voor een klein bedrijf."

Als je als ondernemer dan zoekt naar andere wegen om aan geld te komen, stuit je volgens Van der Chijs op -wat hij noemt- een "systeemfout", omdat het ook lastig is om investeerders over de streep te trekken. De neiging bij investeerders is niet groot om geld te steken in projecten met een hoog risico.

Vriendje
"Er is onderkend dat startende bedrijven in Nederland die willen groeien, niet aan financiering kunnen komen", zegt hij. "Wij hebben daar een aantal maatregelen voor aangedragen. Eentje daarvan is het interessanter maken voor -wat wij noemen- 'family, friends and fools' om te investeren in mensen of producten die ze kennen. Bijvoorbeeld: je hebt een vriendje waarvan je denkt: die heeft een leuke vinding gedaan; ik geloof daarin. Daar wil ik wel 10- of 15-duizend euro in steken, dat dat op een of andere manier fiscaal aantrekkelijk wordt gemaakt."

In Europa zouden we zulke investeerders goed kunnen gebruiken, maar de mentaliteit is hier veel risicomijdender, zegt Van der Chijs. "Dat heeft te maken met de afrekencultuur. Als je met een plan komt, moet je met een businessplan komen waar tot drie cijfers achter de komma is uitgerekend wat het over vijftien jaar gaat opleveren."

Hoe anders is dit in de VS. "Daar heb je van die angel investors. Die kiezen tien projecten uit. Daar steken ze een beetje geld in. Er gaan er waarschijnlijk zeven onder water; dat vinden ze niet erg, als van de resterende drie er maar één of twee het wel goed doen."

InvesterenOMAOndernementopsectoren
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Ondernemers moeten opdraaien voor stijgende begrotingstekort kabinet

Ondernemersvertrouwen stijgt ondanks nijpende personeelstekorten

'1 op de 3 gemeenten kampt met overvol stroomnet'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Reuzentruck niet de weg op in Nederland

Oekraïne-update dinsdag, dag 90

Opinie | De jaarlijkse oliebollentest van financiële stabiliteitsrapporten

Toekomst van Oekraïne | Han ten Broeke

Opinie | Taiwanees sprookje

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden