Nieuws26 jul '12 10:41Aangepast op 26 jul '12 11:01

GVB-topman: OV-chipkaart moet transparanter

Auteur: Anne-Greet Haars

De OV-chipkaart functioneert nog niet naar behoren en kan veel beter. Dat zegt Bart Schmeink, topman van de GVB, donderdag op BNR.

 “Ik vind dat de toegankelijkheid van de OV-chipkaart voor de reiziger beperkt is. De OV-chipkaart moet transparanter en klantvriendelijker worden. Als je op internet producten op een OV-chipkaart probeert te zetten, dan moet je daar zo'n beetje voor doorgeleerd hebben.”

Als voorbeeld neemt Schmeink de ‘Oyster card’ in Londen. “Deze werkt super goed. Niemand denkt na over de kosten, omdat mensen vertrouwen hebben in de kaart.”

Schoon schip
Na een hard rapport over bestuurlijk gedrag dat niet deugde, maakte vervoersbedrijf GVB schoon schip. Bart Schmeink is nu ongeveer driekwart jaar in functie. Het afgelopen jaar was het GVB uitgebreid in het nieuws.

Vrijwel de hele top heeft het bedrijf daarna verlaten. Van de drie topmannen moesten er twee weg. Schmeink bleef over. “Ik ben in december bij de GVB in dienst getreden. Dan probeer je het bedrijf beter te leren kennen. Ik merkte toen wel dat er dingen voor verbeteringen vatbaar waren”, vertelt Schmeink donderdag op BNR.

“Dat er vervolgens een krantenartikel zou komen met bijna 20 voorbeelden, waarbij bleek dat inkoopprocedures niet gevolgd zou zijn, projectplannen ontbraken bij investeringen en informatievoorziening naar de aandeelhouder onvoldoende was, dat was even schrikken.”

Rapport
Het rapport, uitgevoerd door BDO, dat volgde was spijkerhard over bestuurlijk gedrag dat niet deugde en wet- en regelgeving die vermoedelijk opzettelijk werd genegeerd. “Het onderzoek besloeg een periode tussen 2006 en 2009, met daarin wel zaken die ik herkende en mee bezig was. Een voorbeeld daarvan ging over een planningsysteem dat ontzettend veel geld heeft gekost. Ik heb nooit goed begrepen waarom er zoveel voor is betaald, omdat dat soort systemen in de markt goed te kopen zijn voor een aanzienlijk lagere prijs.”

Cultuur
Toch is het de vraag of er niet een bepaalde cultuur in het bedrijf is geslopen door deze periode. “Dat klopt en je moet er met elkaar heel hard aan werken om het bedrijf vooruit te helpen, met meer transparantie en integriteit”, legt Schmeink uit.

“Onder de directie hebben er veel managementveranderingen plaats gevonden. Nu zit er nog maar één commissaris, maar er word een nieuwe raad van commissarissen aangesteld. Dat is ook nodig om het toezicht goed uit te kunnen voeren.”

Imago
Het GVB heeft te maken met veel werknemers en reizigers: het imago van het bedrijf is daarom belangrijk. “We hebben geprobeerd zo duidelijk mogelijk te spreken met onze medewerkers. Afgelopen weken hebben we veel tijd gestoken in het informeren van het management over de toekomst.”

“Bij een bedrijf als het GVB waar we relatief veel subsidie krijgen, is het belangrijk dat je transparant en integer omgaat met kosten. Je moet het allemaal kunnen uitleggen.”

Verbeterplan
Er is een verbeterplan opgesteld waarbij burgemeester Eberhard van der Laan ieder kwartaal een rapportage eist. “Ik vind het niet meer dan normaal dat de aandeelhouder wenst te zien hoe het bedrijf functioneert. Dus ik heb niet het gevoel dat ik op een strafbankje zit. Uiteindelijk moet de raad van commissarissen die rol weer overnemen.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen