Programma18 okt '12 08:51

Thuiszorg kan 10 tot 20 procent goedkoper

Auteur: Harmen Simon Teunis

De thuiszorg kan efficiënter en goedkoper worden georganiseerd. Steeds meer thuiszorginstellingen stappen af van rigide regels die van bovenaf worden opgelegd. Het personeel krijgt steeds vaker een vrije rol.

Het personeel kan veel beter zelf bepalen hoeveel tijd ze uittrekken voor de verzorging van een cliënt. Ook bij zorggroep Vivium in Weesp wordt het keurslijf afgeworpen. En dat maakt de zorg ook nog goedkoper. Het is een trendbreuk in de thuiszorg.

“Dat je niet de illusie moet hebben dat je van bovenaf alles onder controle kan hebben door meer regeltjes en meer sturing", zegt Mariëtte Keijser, lid van raad van bestuur van de zorggroep Vivium.

Tijdsdruk
Het grootste probleem voor het personeel is al jaren de tijdsdruk. “Je wilt de mensen toch wel voor 12 uur eigenlijk gewassen hebben en je moet toch doorwerken. Je hebt niet altijd tijd voor waar mensen om vragen, zoals bijvoorbeeld een praatje. Als je druk was omzeilde je dat maar”, zegt Antoinette van der Meer, verpleegkundige voor Vivium.

Met 34 collega’s zorgt ze voor ongeveer 170 klanten. Maar dat worden nu drie groepen van ongeveer 11 verpleegkundigen die ieder gaan zorgen voor ongeveer 65 klanten. Het personeel neemt het heft in handen en mag zelf de tijd gaan indelen. "Als wij wijkgericht gaan werken, hebben we meer overzicht over welke tijd we kunnen benutten. Als je de ene dag vijf minuten nodig hebt, heb je de andere dag twintig om de cliënt te helpen en kun je af en toe een praatje maken of een kop thee of koffie drinken. Dan heb je meer rust bij de cliënt", zegt Van der Meer.

Oude systeem heeft langste tijd gehad
Keijser denkt dat het oude systeem van de thuiszorg zijn langste tijd heeft gehad. "Medewerkers worden er ongelukkig van. Ze hebben veel te weinig regelruimte om het werk te organiseren zoals zij denken dat het goed is. Zij weten het veel beter hoe zij dat kunnen doen dan dat het van afstand bekeken wordt."

Volgens Keijser is het voortschrijdend inzicht. "Ik denk dat we ons wat teveel gek hebben laten maken door wat er van bovenaf kwam. Daardoor zijn we de kern van de zorg eigenlijk kwijt geraakt. Die gaan we weer teruggeven aan onze medewerkers."

Het zorgt niet alleen voor rust bij het personeel, maar ook bij de klant. Want die krijgt minder verschillende verplegers over de vloer. Volgens Keijser wordt de zorg ook goedkoper, zonder dat de kwaliteit er onder lijdt. “Het wordt goedkoper voor ons allemaal in Nederland. Ik denk dat we zeker 10 tot 20 procent minder zorguren kunnen geven als we echt kritisch kijken naar wat we geven.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen