Volkswagen wil af van slecht imago
Volkswagen wil de zorgen van de beleggers en klanten over het dieselschandaal wegnemen.
De autofabrikant heeft door het dieselschandaal het afgelopen kwartaal 127 miljoen euro verlies geleden. Toch moet 2016 het jaar worden dat het vertrouwen in het merk terugkeert. Dat is de boodschap van de Duitse autobouwer, op een persconferentie waar ze uitleg moeten geven aan beleggers en consumenten.
In Duitsland is Volkswagen met hulp vanuit de politiek al met een charmeoffensief begonnen. Dit komt mede doordat Duitse deelstaten aandelen hebben en er belang bij hebben dat Volkswagen weer op de kaart wordt gezet. Bondskanselier Merkel zorgde om die reden dat ze onlangs werd gesignaleerd en gefotografeerd met een Volkswagen. Ook willen ze empathie opwekken door in Amerika in groene projecten te investeren.
Claims
In Amerika heeft Volkswagen bijna een
deal over een schikking. Het autobedrijf heeft beloofd 482.000 auto’s terug te
kopen en eigenaren te compenseren. Volgens Derk Marseille, Duitsland-correspondent,
is het nog onduidelijk hoe de
schadevergoedingen in Europa vorm gaan krijgen.
Volkswagen strijdt voorwaarts dus. En dat is te zien in de verkoopcijfers. “Marseille: Eigenlijk gaat het best goed. Er worden nog steeds Volkswagens verkocht en het lijkt erop dat de consument ze niet in de steek heeft gelaten”.