BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

Nederland heeft nooit spoor onderhouden

  • Fleur de Bruijn
donderdag 10 mei 2012, 15:41 Update: donderdag 10 mei 2012, 18:49
"De overheid heeft zich daar in het verleden in Nederland enorm mee bemoeid en daar is het niet beter van geworden," aldus Roel in 't Veld, hoorleraar hybride bestuurskunde

Het onderhoud van het spoor moet niet terug naar de overheid, want de overheid heeft nooit de onderhoud van het spoor gedaan.

Dit zei Roel in 't Veld, oud-politicus voor de PvdA en hoogleraar hybride bestuurskunde. Na aanhoudende kritiek op die organisatie wil een Kamermeerderheid dat de overheid weer directe zeggenschap krijgt over het beheer van het spoor.

Vandaag zei VVD-kamerlid Charlie Aptroot dat als het aan hem ligt de taken van ProRail worden overgenomen door Rijkswaterstaat. Minister Schultz van Haegen reageerde niet onwelwillend op het voorstel. Maar ze heeft nog geen definitieve keuze gemaakt wat te doen met de spoorbeheerder.

Nooit gedaan
"Er zijn goede redenen waarom de overheid het onderhoud nooit heeft gedaan. Je hebt daar een specifiek soort deskundigheid voor nodig. Een spoor is een vrij ingewikkeld technologisch netwerk. De overheid heeft zich daar in het verleden in Nederland enorm mee bemoeid en daar is het niet beter van geworden," aldus in 't Veld.

De hoogleraar zei tegen BNR dat de VVD zich nooit erg bezig heeft gehouden met Prorail: “Ze vonden het in het begin van de jaren ’90 niet nodig dat de informatiesystemen een reservesystemen kregen, dat scheelde in de kosten. Bovendien moest de NS ook naar de beurs, dan waren de kosten helemaal laag.”

Staatsbedrijf
De plannen van Aptroot en de zijnen zijn voor Roel in ’t Veld überhaupt onbegrijpelijk, omdat ProRail al een staatsbedrijf is: “Het is voor 100 procent eigendom van de staat, dus hij moet eerst maar eens uitleggen wat hij precies wil.”

In ’t Veld hield ook nog voor dat het eigenlijk helemaal niet slecht gaat met het Nederlandse spoor: “Het prestatieniveau van de Nederlandse Spoorwegen staat op de tweede of derde plaats in Europa. Het prestatieniveau is niet goed genoeg, maar zou het met deze plannen wel goed genoeg worden?” In ’t Veld zegt dat het prestatieniveau wel omhoog kan, en noemt Japan als voorbeeld, maar daar besteden ze vijf keer zoveel per meter spoor.

Koperen bordje
Overigens ziet de hoogleraar wel een voordeel van een eventuele samenvoeging met Rijkswaterstaat: “Misschien zouden politici iets normaler gaan praten over het spoor. Als er op de weg een ongeluk gebeurt, omdat er een vrachtwagenchauffeur door rood rijdt, gaat niemand schelden op Rijkswaterstaat.”

Hoe de nieuwe contructie met Rijkswaterstaat een gezicht krijgt, weet In 't Veld ook al: “Je moet een koperen bordje kopen en op de muur van Rijkswaterstaat spijkeren waarop staat: ProRail onderdeel Rijkswaterstaat.”

Politieke verantwoordelijkheid
ProRail en de Nederlandse Spoorwegen willen niet reageren op de verschillende scenario's die de ronde doen over de toekomst van spoorbeheerder ProRail. VVD en PVV willen het verzelfstandigde ProRail opheffen en de taken elders onderbrengen, bijvoorbeeld bij Rijkswaterstaat. Enkele andere partijen denken over het weer samenbrengen van NS en ProRail onder één leiding.

“Ordening op het spoor is een politieke verantwoordelijkheid'', is het enige wat een woordvoerster van ProRail kwijt wil. Ook de NS wacht de politieke besluitvorming af en wilde donderdag niet inhoudelijk reageren. “Nu is het parlement nog met reces'', aldus een NS-woordvoerster. Dinsdag is er een overleg met minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur). “Wie weet gaan ze er dan over praten.''

Nederlandse SpoorwegenNSProRailspoor
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | De economische vreugde is pas terug in 2022

Wim Beelen (ex-eigenaar de Beelen Groep)

Topgast | Patricia Bruijning-Verhagen, kinderarts en epidemioloog UMC Utrecht

#82 Perestrojkort: Navalny, held van onze tijd*?

BREEKT | 'Avondklokrelschoppers zijn een schande voor de Nederlandse rechtsstaat'

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play