Hoe cijfers van CO2-uitstoot je kunnen misleiden
Van de 20 grootste vliegmaatschappijen blijkt Finnair de minste broeikasgassen uit te stoten. Air France-KLM stoot juist heel veel uit. Maar klopt dat wel?
Frederik Dahlmann, van de Universiteit van Warwick in het Verenigd Koninkrijk, zegt dat miljoenen tonnen van broeikasgassen die worden uitgestoten op vliegvelden en door vliegtuigen komen van vliegen en het verbranden van kerosine, maar ook van werkzaamheden op de grond die ook elektriciteit en warmte kosten. Maar let op: dit zijn absolute cijfers.
Dahlmann wilde met zijn onderzoek laten zien wat er precies gebeurt in het vliegtuigindustrie als je kijkt naar onze ecologische voetafdruk. "Al deze vliegtuigmaatschappijen kondigen veranderingen in hun emissiebeleid aan, maar hoe verandert hun emissie eigenlijk na verloop van tijd?"
En dan blijkt dat er eigenlijk al jaren geen verbetering blijkt te zijn, concludeerde Dahlmann uit deze grafiek:
Overigens: dit zijn de 20 grootste vliegtuigmaatschappijen die gegevens geleverd hebben. Zo waren de Chinezen niet erg happig op het leveren van informatie over hun uitstoot. Misschien scoren ze wel geweldig, maar dat houden ze dan geheim.