Nieuws28 dec '11 05:45

De auto: een dankbare melkkoe

Auteur: BNR Webredactie

De overheid haalt dit jaar bijna een recordbedrag weg bij automobilisten. In totaal betalen weggebruikers 23 miljard euro aan de overheid.

Dat blijkt uit een overzicht dat Het Financieele Dagblad maakte van de totale autokosten. Bijna alle heffingen zijn meegenomen, zoals de wegenbelasting en de fiscale bijtelling, maar ook parkeertarieven, verkeersboetes en zelfs de assurantiebelasting op de autoverzekering.

19 cent
De weggebruiker betaalt dit jaar gemiddeld ruim 2400 euro aan autobelastingen en afdrachten. Per gereden kilometer is dat 19 cent voor de overheid. Dat is bijna evenveel als recordjaar 2009.

Martin Huisman van de Vereniging Auto van de Zaak denkt dat het alleen maar duurder gaat worden. "Wat er ook gebeurt, de kosten gaan stijgen. De bpm-korting gaat eraf en ook het aantal lage bijtellingscategorieën wordt ingeperkt. Dus ik gok op een record-bedrag volgend jaar."

Werkgevers vergoeden nu 19 cent per kilometer aan werknemers die met hun prive-auto zakelijke kilometers maken. Huisman vindt dat bedrag te laag. "Ik pleit al langer voor het opschroeven van die 19 cent, dat is in verhouding te weinig. Het is tijd om daar weer eens de discussie over te openen.

Bpm, boetes
De manier waarop de overheid het geld binnenhaalt, is inmiddels behoorlijk veranderd. Twee jaar geleden spekten juist de kopers van nieuwe auto's nog sterk de staatskas. Nu zit er op zuinige en schone auto’s veel minder of zelfs geen bpm.

Om dit gebrek aan inkomsten te compenseren, zijn andere tarieven flink omhoog gegaan. Zo is de wegenbelasting gestegen en gingen de accijnzen op brandstoffen omhoog. Komend jaar worden ook de boetes fors verhoogd.

Niet eerlijk
Het resultaat is dat mensen met een schone auto veel minder kwijt zijn dan mensen met een wat minder groene auto. Een woordvoerder van de ANWB vindt dat niet helemaal eerlijk omdat niet iedereen in staat is een kleine, schone auto te kopen. "Een gezin krijg je niet in een Smart of een Fiat 500."

Ondertussen staat er opnieuw veel te veranderen. Komend jaar veranderen de fiscale regels voor auto’s opnieuw, waardoor de bpm op nieuwe auto’s waarschijnlijk weer omhoog zal gaan. Een auto moet wel heel schoon en zuinig zijn, wil hij voor dezelfde voordelen in aanmerking komen als nu.

Kopen?
Het advies van Martin Huisman van de Vereniging Auto van de Zaak voor mensen die erover denken een nieuwe auto te kopen: "Als je het kan betalen om een nieuwe te kopen kan je nu nog profiteren van bepaalde auto's die nog bpm-vrij zijn. Maar wie een gemiddelde auto wil rijden, kan het beste een tweedehands nemen van een jaar of twee oud, zodat het nog een paar jaar duurt voordat ie groot onderhoud nodig heeft."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen