Wie de shoarmaboer ziet sluiten, komt de volgende dag niet buiten
Spreekwoorden zijn vaak verouderd en dreigen daarom hun betekenis te verliezen. De site Paarsekrokodillentranen.nl wil met hulp van het publiek spreekwoorden moderniseren, zodat ze niet uit de taal verdwijnen.
Twee creatievelingen vonden dat spreekwoorden nodig moeten worden afgestoft en startten daarom een offensief om met vereende krachten tot nieuwe uitdrukkingen te komen. De naam van de site is gebaseerd op een bekende reclame van een verzekeringsmaatschappij, waarin een paarse krokodil symbool is komen te staan voor bureaucratie, legt mede-initiatiefnemer Laurens Bosman op BNR uit. "Die commercial is een prachtig voorbeeld van hoe nieuwe spreekwoorden kunnen ontstaan. Je hoort nu iemand die ergens lang moet wachten wel een verzuchten dat hij met een paarse krokodillenman te maken heeft gehad."
Shoarmaboer
Spreekwoorden zijn vooral ontstaan in de Gouden Eeuw en zijn daarna nooit meer aangepast. "Wij vonden dat gek", zegt Bosman, "want op die manier spreken ze bij veel mensen niet meer tot de verbeelding." Een voorbeeld van hoe een verouderd spreekwoord te moderniseren is kan Bosman wel geven. "Een uitdrukking die nu bijna nooit meer gebruikt wordt is 'Wie 's nachts uit vissen gaat, moet overdag zijn netten drogen'. Dat betekent dat als je de vorige dag tot laat bent doorgegaan, je de volgende dag weinig waard bent. Je zou dat in de huidige tijd kunnen vervangen door 'Wie de shoarmaboer ziet sluiten, komt de volgende dag niet buiten'. Dan weten meer mensen waar je het over hebt."
Paarsekrokodillentranen.nl gaat de spreekwoorden niet alleen oppoetsen, legt Bosman uit. "We nodigen alle taalvirtuozen van Nederland uit om ons te helpen. De komende weken zullen op onze site diverse bijdragen van bekende mensen staan, zoals Jan Mulder en Hans Teeuwen. Maar iedereen kan bijdragen."