Nieuws30 aug '13 08:52

Al Jazeera America heeft zijn naam niet mee

Auteur: Reinout van Wagtendonk

Het kabelnieuwskanaal Al Jazeera America debuteerde eerder deze maand met veel fanfare op de Amerikaanse televisie... De eerste kijkcijfers geven aan dat het Amerikaanse publiek de nieuwe nieuwszender niet bepaald met open armen ontvangt. Heeft Al Jazeera kans van slagen in de VS..?

Hoe hoog de investeringen en hoe professioneel geproduceerd ook, voor TV-kijkers in de VS is het eerste en meest voor de hand liggende probleem gewoon de naam... Al Jazeera. Voor de meeste Amerikanen is dat die TV-zender die telkens die videootjes van Osama bin Laden kreeg. Tea Party-talkshowpresentator Glenn Beck speelde al handig op dit sentiment in voor zijn rechtse achterban.

Niet in menu
Het kanaal is te vinden op kabelnetwerken met ongeveer 43 miljoen aansluitingen. Grote kabelsystemen zoals Time Warner en AT&T hebben de nieuwe nieuwszender niet op hun menu. Direct nadat het in Qatar gevestigde Al Jazeera begin dit jaar een half miljard dollar betaalde voor Current TV van oud-vicepresident Al Gore sloot Time Warner dat kanaal af. Dat leek een directe reactie op alle kritiek op de plannen voor Al Jazeera America. Maar: niet iedereen is kritisch natuurlijk.

Een taxichauffeur die ik trof is blij met een nieuwszender met meer buitenlands perspectief. Maar in zekere zin is ook deze niet vijandig op Al Jazeera reagerende man dan op het verkeerde been gezet door de naam en het imago. Want hoofdredactie en journalisten benadrukken nu juist hun aandacht voor specifiek Amerikaans nieuws. Meer nieuws van de onderkant van de samenleving dan bij de concurrentie, en op een minder gepolariseerde, meer feitelijke toon dan de anderen, maar dus wel heel Amerikaans gericht.

Slechte kijkcijfers
De eerste kijkcijfers zijn niet goed. De Nielsen kijkcijferdienst kan de aantallen niet heel betrouwbaar brengen omdat ze onder de benodigde minimums voor statistische nauwkeurigheid vallen, maar het gaat slechts om tienduizenden mensen. De kijkcijfers voor de andere drie kabelnieuwskanalen nemen ook af, maar Fox met gemiddeld 1,2 miljoen en CNN en MSNBC met tussen de 350.000 en de 500.000 kijkers hebben een veel groter bereik. Mogelijk is er gewoon geen ruimte meer voor een vierde nieuwsalternatief op de Amerikaanse kabel. En dat eerste en meest voor de hand liggende probleem blijft bestaan: die naam, zegt ook hoogleraar communicatiewetenschappen Mohammed El Nawawy.

Het medium is de boodschap en veel Amerikanen denken dat ze de boodschap van Al Jazeera al wel kennen en daarom kunnen overslaan...


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen