BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

Fyra-vervanger kan niet vaker dan 8 keer per dag rijden

  • BNR Webredactie
dinsdag 23 april 2013, 18:45 Update: dinsdag 23 april 2013, 19:15

Het gaat voorlopig echt niet lukken om de tijdelijke intercity die de Fyra vervangt vaker te laten rijden dan 8 keer per dag. Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld dinsdag aan de Tweede Kamer.

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu
Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu

Wel zal ze de vervoerders vragen om zo snel mogelijk tien keer per dag een verbinding tussen Den Haag en Brussel te realiseren. Maar ook daarbij moet volgens Mansveld worden aangetekend dat dit op z'n vroegst pas na de zomer geregeld kan zijn.

De staatssecretaris benadrukt dat zij net als de Kamer graag zou zien dat de trein 16 keer per dag zou rijden, zoals ook met de Fyra het geval zou zijn geweest. Maar het is "gewoonweg ingewikkeld'' om meer treinen te laten rijden. Zo moet er ruimte zijn op het spoor, zijn er locomotieven nodig, en moeten er machinisten en conducteurs beschikbaar zijn.

Mansveld meldde eerder al aan de Kamer dat het dit jaar niet gaat lukken om de tijdelijke intercity vaker te laten rijden. De Kamer nam daar echter geen genoegen mee en vroeg haar om meer informatie. Woensdag bekijkt de Kamer hoe het nu verder moet met de Fyra-vervanger.

Vervangende treinen
In elk geval heeft de NS bij spoorbeheerder ProRail ruimte aangevraagd om in 2014 wel met 16 vervangende treinen te kunnen gaan rijden. Daardoor zouden er 8 directe treinen kunnen gaan rijden tussen Den Haag en Brussel en komen er 8 verbindingen die een overstap in Roosendaal vereisen, meldde Mansveld.

Of die oplossing echt nodig is, hangt af van de technische staat van de Fyra V250. Daarover hoopt Mansveld in juni uitsluitsel te hebben. Er moet dan duidelijk worden of de Fyra überhaupt nog terugkomt, gedeeltelijk terugkeert of weer volledig ingezet kan worden. Ondertussen kijkt de NS naar alternatieven, zoals het inzetten van dubbeldekkers of nationale Fyra's (de V160), zodat er geen gat ontstaat als de Fyra V250 (gedeeltelijk) niet terugkeert.

Fyra NSTraffic
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

ProRail maakt spoor klaar voor extreem weer

Update | Onderzoek naar transparantie laadtarieven

NS-topvrouw: in 2024/25 weer op oude niveau

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Politieke propaganda

De lijdensweg van bouwer Strukton onder 'Tsaar' Sanderink en 'Raspoetin' Van Rijbroek

Draagvlak voor avondklok smelt als sneeuw voor de zon

Opinie | Gratis geld voor iedereen!

9 maart | Plusje derbij voor de coronasteun

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play