Nieuws22 nov '11 12:15Aangepast op 23 nov '11 11:00

De magie van hergebruik

Auteur: Karin Backx

Dat je zoveel moois kunt maken van restproducten was een echte eyeopener voor de jonge ondernemer Lisanne Dölle. Ze wilde er niet langer mee wachten en maakte er haar eigen bedrijf van.

Tijdens haar afstudeerstage in het Dierenpark Emmen maakte ze ontwerpen van restproducten. Hier studeerde ze cum laude op af.

'Het is zo interessant dat je met restproducten zoveel moois en iets nieuws kunt maken,' zegt de jonge ondernemer Lisanne Dölle.

Verandering
'Wees de verandering die wilt zien in de wereld,' dat is het motto van Dölle.

Vanaf maandag toert ze een maand lang door het land om Nederland kennis te laten maken met haar producten.

Van oude oude postkasten maakte ze onder meer hippe designtafels, waar ze mee de markt op gaat.

'Ten opzichte van de hippies hebben we een groot voordeel', vertelt Dölle. 'Via social media kunnen we nu snel schakelen en collectief handelen.'

Bijstandsuitkering
Met een bijstandsuitkering leefde de jonge Bob Crébas voor zijn idealen. 'Werken is voor de dommen', vond hij.

Totdat hij via een werklozenproject in de kringloopwinkel Goedzooi in Emmeloord terecht kwam. Hij besloot hier zijn eigen bedrijf van te maken.

Dit plan groeide uit tot Het Goed, een keten van Kringloopwinkels door heel Nederland.

Bedreiging
'Vraag en aanbod bij elkaar brengen dat is wat wij constant doen,' vertelt Crébas.

Toen in de jaren 90 internet opkwam, zag hij dit als een bedreiging voor zijn zaak. 'Als ondernemer moet je daar iets mee doen,'' vertelt Crébas. 'Internet is ook vergelijkbaar met een kringloopwinkel.'

En zo kocht hij Marktplaats. 'De website bestond toen al, maar was heel klein. Er stonden 25 advertenties op. De ontwikkelaar van de site hebben we er bij gehaald, zodat de kennis en kunde in huis bleef.'

Uiteindelijk verkocht hij de website aan eBay, waar de familie 80 miljoen euro aan over hield. Een bedrag waar je in de kringloopbrance van kunt dromen.

Brandnetelkleding

Het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan en volgend jaar komt Crébas met zijn brandnetelkleding op de markt.

'We zijn hier eigenlijk toevallig ingerold via een vriend, die ermee kwam. Vroeger op de landbouwschool schold ik op die brandnetels, dat je er nu kleren van kunt maken sprak ons wel aan.'

Omdat het een helemaal nieuw product is, waren de ontwikkelkosten hoog. 'Vijf miljoen euro kostte het',  vertelt Crébas. 'Maar gelukkig kunnen wij dat permitteren.'

'Iedere ondernemer moet een ideaal hebben', vindt Crébas. 'Je moet altijd een markt zien en je moet van betekenis zijn van mensen, anders kun je beter thuis blijven.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen