Nieuws30 jan '12 09:22Aangepast op 30 jan '12 11:15

De spanning van een innovatief product

Auteur: Karin Backx

Ze hebben elkaar gevonden via LinkedIn. De technische man Niels van Velzen en het bedrijfskundige talent Charlotte Goos. Samen lanceren ze in september 2012 hun innovatieve skihorloge Skisens.

Van Velzen zocht iemand die hem wilde helpen met het in de markt zetten van zijn skisensor en zette een advertentie op een studentenforum. Het sprak Bedrijfskunde-student Charlotte Goos wel aan: "Een nieuw product in de markt zetten is spannend en ondernemen is iets wat ik altijd wilde doen. Na onze kennismaking op Linked-In zijn we wat gaan drinken samen en het klikte.”

In september 2010 is Charlotte Goos met haar compagnon Niels van Velzen, het brein achter Skisens, het bedrijf V-Go Instruments officieel gestart. In september 2012 willen ze hun skihorloge daadwerkelijk gaan lanceren. Hier houdt Charlotte, vanuit haar bedrijfskundige kant, zich vooral mee bezig.

Persoonlijk klikken
Er zijn nu acht protoypes gemaakt die skiërs dit seizoen volop aan het testen zijn."Via LinkedIn komen we in contact met mensen, die enthousiast zijn om het horloge te testen. We hopen het zo een paar keer per seizoen mee te geven en veel feedback te krijgen."

"We kiezen er bewust voor om de publiciteit rondom het product nu nog een beetje laag te houden nog. We hebben een tijdelijke site in de lucht, maar die is vooral voor de investeerders," zegt Goos. "Het is pieken en dalen met het vinden van de juiste investeerders. Het blijft lastig, het moet ook persoonlijk klikken."

Gewaagd
Goos is ook in gesprek met een aantal producten. “De eerste ronde laten we in Nederland maken. In China is een productie pas rendabal bij 10.000 of meer stuks en dat is nu nog wel gewaagd. We beginnen met 1000 en als het goed loopt, doen we er nog eens 1000 bij. Flexibiliteit in de productie is cruciaal voor ons. Als mensen het willen hebben, moet het ook snel beschikbaar zijn.”

“We hebben nog geen aanvraag voor een patent lopen,” zegt Charlotte. “We zijn nu aan het kijken of het toegevoegde waarde heeft. Je kunt tegenwoordig ook een soort pre-octrooi aanvragen, die is geldig voor één jaar en dan moet je binnen het jaar het volgende octrooi aanvragen."

Gigantisch duur
"De kosten hiervan zijn relatief laag, zo’n 1500 euro. Om een octrooi zelf aan te vragen is gigantisch duur. Hierdoor geef je jezelf wat meer ruimte in dat eerste jaar. Het is dan wel goedgekeurd, je kunt lanceren en hoeft in je opstartjaar nog niet op te draaien voor de kosten.”

Goos weet nog niet precies hoe ze hun skihorloge in de markt willen zetten. “We zijn nog aan het kijken waar en hoe precies. Online verkoop in eigen beheer is qua marge het meest aantrekkelijk."

Ook zou ze het wel in winkels willen aanbieden, maar daar zitten ook nog wel wat haken en ogen aan. “Het is een heel innovatief product, winkeliers kunnen hier misschien moeilijk over doen. Bijvoorbeeld dat ze willen dat je het terugkoopt, als het niet werkt. Dan is het minder risicovol voor de winkelier."

Portemonnee
"Maar als we de verkoop eerst zelf gaan doen, geeft dat ook de mogelijkheid om een naam op te bouwen. En dan komen de winkeliers naar jou toe met de vraag, in plaats van dat je naar hun toe komt. Ik zie het ook voor me om het in winkels in de wintersportgebieden zelf in de verkoop te doen. Mensen zijn toch wat losser in de portemonnee, als ze op vakantie zijn. Maar eerst maar eens lanceren en kijken hoe het gaat en dan verder oriënteren."

"Onze ambitie is om verder te groeien en de nummer één te worden in de skiwereld. Daarnaast zouden we het horloge ook willen ontwikkelen voor andere wintersporten, zoals bobslee of schaatsen. Het zou ook gaaf zijn om een limited edition op de markt te brengen."

Douchen en zonnen
Zo’n tien jaar geleden zetten Merijn Wegdam met zijn compagnon Oscar Meijer hun Sunshower in de markt. Een douche waarbij men tegelijk kan zonnen. “We zaten in de kroeg met mijn ideeënboekje en Oscar vroeg me toen wat ideeen te vertellen. ‘Ik snap niet waar er geen zonnebank voor onder de douche bestaat, zei ik toen.’ Het is technisch gezien heel spannend: water en elektriciteit combineren in één product.”

Ze schreven een businessplan waar ze een prijs mee wonnen; 1500 euro en een half jaar kantoorruimte. "Zo zijn we begonnen. We hebben een prototype gemaakt, waarop we een patent hebben aangevraagd en toen zijn we op zoek gegaan naar investeerders. Via banken en het blad Quote kwamen we op een lijst met verschillende participatiefondsen."

Kemakeur
"Je moet op zoek naar participatiefondsen, die bereid zijn om de bedragen uit te geven. We hebben brieven geschreven en mochten komen pitchen. Je moet er wel een half jaar tot jaar voor rekenen om een goede investeerder te vinden. Uiteindelijk vonden we iemand, die 750.000 euro in ons bedrijf heeft geïnvesteerd," aldus Wegdam.

"In 2005 kregen we een Kemakeur voor ons product, wat heel belangrijk is geweest, en toen hadden we ook onze eerste betalende klant. Het is belangrijk dat je een goede referentie hebt. Bij ons was dat Centerparcs."

Veiligheid
"We hebben daar ons product neergezet en zo hebben we verdere bekendheid geworven. Mensen stellen dan ook geen lastige vragen over de veiligheid van het product. Als het op zo’n bekend park staat, dan zal het wel goed zijn, denkt de consument," oordeelt Wegdam. 

"Toen zijn we badkamerzaken gaan benaderen: koud bellen. Het heeft een jaar geduurd om de eerste tien zaken te vinden en jaar later hadden we er honderd en nu 250. Oscar en ik halen zelf de dealers binnen. Dat vinden we ook leuk om te doen."

"Bovendien kan niemand ons verhaal beter vertellen dan wij. We hebben het wel geprobeerd met accuntmanagers, maar dat geeft niet hetzelfde resultaat."

Luister via de podcast in de middenkolom naar het volledige gesprek tussen biede technostarters.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen